Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Moms på en ej avdragsgill representation

Har ätit en affärsmiddag (mat + vin) med en potentiell ny kund.

3 personer, och en nota på 2180 SEK inkl. moms + 120 SEK i dricks, totalt 2300kr.

Har utifrån det jag läst utgått från att denna inte är avdragsgill, och har läst i forumet om representation, men momsen bokförs likadant på 2641, ska det fortfarande ha momskod 48- när det inte är avdragsgillt ?

Är inte det endast avdragsgill moms som ska in på 48- ?

Kan någon guida mig mer specifikt i hur en verifikation kan se ut för detta?

1 GODKÄNT SVAR

Hej!

Jag hoppar in i din och Thomas51's tråd för att du skall få svar. 

Resterande moms är redan medräknad i beloppet som är ej avdragsgillt, så genom att följa Skatteverkets förslag på summorna så har bokför du den delen av momsen som är avdragsgill och resterande belopp läggs mot 6072 som ej avdragsgill kostnad. Därför är den räknesnurran som Thomas51 gav tips om väldigt fiffig då man inte själv behöver räkna ut något eller tänka utan får i förslaget vad för moms man får dra av och vad som är avdragsgill respektive ej avdragsgillt. 

Ditt bokföringsförslag ser korrekt ut baserat på den informationen som du angett i dina bilder. 

Ha det fint!

Josefine

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

Momsen får du dra av på konto 2641 som vanligt, men det finns begränsningar även för den. På Skatteverkets sida https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.1553... kan du fylla i vad som gäller för dig och få fram vad du får dra av. 

Drar jag bara av momsbeloppet som ges i uträkningen? (I mitt fall 196,45kr)

Resterande moms på kvittot behöver ej bokföras på något sätt?

Har bifogat en bild som visar kvittot, skatteverkets beräkning och hur jag satt upp verifikatet.2022-09-23_13-11-40.png

Hej!

Jag hoppar in i din och Thomas51's tråd för att du skall få svar. 

Resterande moms är redan medräknad i beloppet som är ej avdragsgillt, så genom att följa Skatteverkets förslag på summorna så har bokför du den delen av momsen som är avdragsgill och resterande belopp läggs mot 6072 som ej avdragsgill kostnad. Därför är den räknesnurran som Thomas51 gav tips om väldigt fiffig då man inte själv behöver räkna ut något eller tänka utan får i förslaget vad för moms man får dra av och vad som är avdragsgill respektive ej avdragsgillt. 

Ditt bokföringsförslag ser korrekt ut baserat på den informationen som du angett i dina bilder. 

Ha det fint!

Josefine