Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms på medlemsavgift

Gick med i en organsation som samlar ortens företagare, en ekonomisk förening. På fakturan som följde har moms lagts på även på medlemsavgiften. Frågade dem om detta och fick till svar att de frågat Skatteverket när de startade (för minst sju år sedan) och hade fått till svar att de skulle ta ut moms på medlemsavgiften "med deras upplägg".

Det jag undrar är:

- Stämmer det att moms skall tas ut på medlemsavgiften i ekonomiska föreningar och vad kan det vara för upplägg som gör att moms skall läggas på?

- Får jag göra avdrag för ingående moms i och med att föreningen lagt på det och tydligen efter förfrågan till SKV?

- Om jag inte får göra avdrag för ingående moms på medlemsavgiften - hur skall jag bokföra? Jag gör ju avdrag för ingående moms på serviceavgiften. Men hur bokför jag den icke avdragsgilla momsen på medlemsavgiften i så fall?

Tack på förhand. / Calle
4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Om det är en icke avdragsgill kostnad så ska momsen räknas in i den ej avdragsgilla medlemsavgiften, konto 6982. Hela beloppet blir med andra ord ej avdragsgill kostnad.
Roffe_3
NY MEDLEM

Jag var lika frågande som Calle – ”Moms på medlemsavgifter till en ekonomisk förening??”. Det måste väl innebära att föreningen ifråga är registrerad som momspliktig – och som därmed också bör ha rätt att dra av betald moms (ingående moms) för olika inköpta nyttigheter för medlemmarnas räkning – eller är jag alldeles ute och cyklar?

Skulle vara intressant att få någon typ av referens till SKV:s skrivelse – om den är av allmän karaktär.

Mvh Roffe

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för din reflektion. Ja, föreningen som sådan är ju momspliktig, men på just medlemsavgifter brukar det inte vara moms. Jag är även medlem i en annan ekonomisk förening. De tar inte ut moms på sin medlemsavgift. Vet inte om skatteverkets skrivelse var muntlig eller skriftlig, men den var säkert inte av allmän karaktär utan relaterad till just denna förening.

Det är ju småpengar det handlar om. Var mest osäker på hur jag skall bokföra.

Tack Calle, då är väl er förening någon typ av ”specialare” där man kanske inte tillämpar debiteringslängder och annat som brukar höra till.

Mvh Roffe