Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momskonton vid trepartshandel

: Jag har en kund som handlar inom och utom EU. Nu har han sålt varor direkt till en momsreggad kund i Irland. Kontot jag bokat mot har momskod 38. Enligt skatteverket ska detta redovisas som trepartshandel. Vilka momskonton ska jag använda? Det blir diff i momskontrollen när jag använder 2614 och 2645. Varorna befinner sig aldrig inom Sveriges gränser utan köps i Kina och importeras till EU där de säljs via e-handel.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helen!
Vid försäljning inom EU till en momsregistrerad kund ska man aldrig lägga moms på fakturan. Du ska alltså inte bokföra moms utan det ska fakturamottagaren i Irland göra. Du ska bara ange kundens VAT-nr på fakturan.

Inköpet bokför du i och för sig som import, men frågan gäller ju inte det, utan mellanman i trepartshandel. Du ska alltså markera för mellanman på fakturan om det är så att du ska redovisa detta på EU periodisk
sammanställning. Kontot för mellanman hämtas automatiskt i artikelkonteringen och det är korrekt att det ska bokföras på konto med momsrapportkod 38, men alltså ingen moms.

Det finns många undantag vilket försvårar det hela något. Normalt så är det alltid varans väg som bestämmer hur det ska redovisas på momsrapporten, och i detta fall skulle det ju innebära att det ska konteras som import. Har däremot skatteverket sagt att det ska vara trepartshandel så gäller mitt svar ovan.

Tack för ditt inlägg!





 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Jag har trepartshandel inom EU. Inköp från Italien, inköpare (jag) Sverige, varan lev. direkt till slutkund  i Finland. Inköpet bokför jag 2440 Kredit och 4055 debet med momskod 37 enl. skatteverket. Min fråga skall jag beräkna moms 2614 resp. 2645 också på importen?? Eller räcker det att lägga på 4055. Försäljningen min fakt. till slutkund redovisas i den periodiska sammanställningen under ruta 38 - någon som vet ang. beräkning momsen?

Om det är en tjänst som säljs på samma vis vilka konton använder jag mig då av?

/Marie

Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Marie! 

Om mellanman är ett svenskt företag med VAT.nr ska man redovisa inköpet i ruta 37 i momsrapporten, men inte fakturera någon moms till finska kunden. Försäljningen redovisas i ruta 38. Det ska också finnas en text om trepartshandel på fakturan samt finska kundens VAT.nr. Ingen moms ska redovisas varken på inköpet eller försäljningen alltså. 

Den svenska kundens VAT.nr ska finnas på inköpsfakturan från Italien också. Samma sak gäller för tjänster men då kan de nog inte handla om mellanman utan vanliga inköp av varor eller tjänster inom EU rutorna 20 resp 21 samt försäljning rutorna 35 resp 39. Då är det aldrig moms på försäljning till kund inom EU och på inköpet från leverantör inom EU ska det inte finnas moms utan det är du som mottagare av den fakturan som redovisar både ingående och utgående moms.

Tack på förhand!