Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ingemarolsson
MEDLEM

Momsredovisning klar i bokslutet trodde jag. Erhållit momsdeklarationsblankett från skatteverket?

Jag har räkenskapsår April- Mars. Jag gjorde mitt 1:a bokslut Mars 2018. Skickade in deklaration och exporterade filer till Skatteverket, och skickade in Årsredovsning till Bolagsverket.
Jag fick idag en blankett Mervärdesskattedeklaration från skatteverket att fylla i.
Från maj 2017-mars 2018. Förvånad? Trodde att momsen var redovisad i mitt bokslut? Jag använder kontantmetoden.

Jag kollar i VISMA och på MOMS står att man skall kolla i kontoanalysen. jag gjorde det och det ser ut som nollat?

Skall jag skriva 0 i Skatteverkets blankett i ruta 49 som det står i texten? Ingenting är förtryckt!
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skall deklarera beloppet 21037 kr i ruta 10 och beloppet 845 kr i ruta 48 i din momsdeklaration, men vad har du bokfört på konto 2631 i debet som nu hamnat i kredit på momsrapporten?

Mikael

Tack!!
konto 2631, 17.89 kr är nog felaktigt bokat.  Moms Inköp av litteratur från Björn Lunden i bokföring ; )      misstag innan jag läst boken....
Borde väl varit bokat på  ingående moms  konto 2641.
Klarar inte ändra detta nu. Bara 17 kr. Skall jag lägga till det till 845 kr, konto 2641 när jag lämnar in blanketten?

Har jag gjort rätt som får en momsblankett från skatteverket?
Redovisar en gång per år, men trodde VISMA larmade att man skall nu redovisa MOMS och hur man fyller i blanketten, eller att VISMA producerar en blankett som visar hur fylla i?

En VISMA moderator kan väl svara?

Tack igen!
mvh Ingemar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning och årsredovisning är två olika saker. Moms redovisas separat i momsdeklaration. Redovisar ditt bolag moms en gång per år?

JA en gång per år! Kontantmetoden.

Borde inte VISMA programmet LARMA och säga redovisa dessa MOMS siffror nu!
Har jag missat något i användningen av VISMA?
Kan man få Skatteverkets blanket ifylld av VISMA programmet?

mvh Ingemar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja lägg till belopp på konto 2631 till beloppet i ruta 48.

Momsdeklarationen är ett eget förfarande precis som inkomstdeklarations-förfarandet som du ju gjort.

Visma programmet ska du i sin förträfflighet se som ett komplement till ditt bolags sida hos skatteverket där du är deklarationsombud och kan hitta all annan information om vad som ska redovisas till skatteverket.

Mikael