Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Re: Momsredovisning och momskod

Kontrollera vilket konto du bokförde den nu sålda maskinen/inventarien på vid inköpstillfället.
Jämför inköpspriset med försäljningspriset och räkna fram hur stor förlusten då blir.......

Mikael
Highlighted
CHAMPION

Glöm inte att ta med gjorda avskrivningar. 
Highlighted
NY MEDLEM

Ok (och tack för all hjälp alla)
Inventarien bokfördes på konto 1210 vid inköpstillfället och avskrivning på 1219. Jag har räknat ut att inköpspriset (exkl moms) minus avskrivningar ger en mellanskillnad (förlust) jämfört med försäljningspriset (exkl moms) med 6 946,50 kr
Sedan bokade jag vid försäljningen bort beloppet på 1210, bokade bort avskrivningar på 1219 samt  mellanskillnaden på 7973... Känns lurigt detta. Fick hjälp ju, men det verkar snurrigt ändå
Highlighted

............när du har jämfört inköpspriset mot försäljningspriset ska du sedan kontrollera om maskinen/inventarien skrivits av något under den tid ni ägt den........

.........när du räknat fram eventuella avskrivningar ska du göra nedanstående summering:

Inköpspris minus avskrivningar = maskinens/inventariens bokförda värde vid försäljningen

Maskinens/inventariens bokförda värde jämförs sedan med försäljningspriset och fram kommer 
förlustens storlek och den ska bokföras mot konto 7973 enligt nedan;

Exempel:

Inköpspris           50 000
Avskrivningar    -15 000
Bokfört värde      35 000
Försäljningspris -20 000
Reaförlust           15 000

Konteras

1930 Debet        25 000
2611 Kredit          5 000
1220 Kredit        50 000
1229 Debet        15 000
7973 Debet         15 000

och som du ser så används inte något intäktskonto som har momsrapportkod 05 eftersom en sådan här försäljning inte berör verksamhetens Nettoomsättning = kontoklass 30XX

Därför blir det diff i momsrapporten trots att bokföringen är rätt

Mikael
Highlighted

Bra
Då löser du det nu 🙂

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

ska jag beräkna priserna med eller utan moms? Alltså t.ex.jag säljer för 25 000 kr inkl moms
Highlighted

Alla priser exklusive moms

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tusen tack!
Highlighted
NY MEDLEM

En sista fråga, det ska alltså inte stå något i ruta 10 då, men det blir ett belopp (momsen) i ruta 5, och så ska det vara eller?

Highlighted

Det ska stå 5000 i ruta 10 men noll i ruta 05 det blir ingen momspliktig omsättning till följd av denna transaktion

Mikael