Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momssmittad bil? Hur bokförs moms vid försäljning av firmabil?

Hej,

Vi - svenskt, momspliktigt AB ej bilhandlare - ska sälja en personbil till en bilhandlare. Det råder olika uppgifter om huruvida vi ska fakturera med eller utan moms.

Förutsättningar:

Bilen har aldrig ägts av en privatperson. Den är alltså inte "momssmittad".

Vi har först leasat den och sedan köpt ut den av leasingbolaget. Vi har dragit halv moms vid leasingen och ingen moms när vi löste bilen.

Är det någon som VET vad som gäller. Ni får gärna referera till en länk eller källa. SKV har dessvärre så lång kö att jag inte ens får en köplats...

//Tina

 

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

När ditt ab säljer bilen skall bolaget inte redovisa moms på försäljningen till skatteverket, enbart räkna fram reavinst- eller förlust på affären.

Hur går diskussionen ang moms med bilhandlaren?

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Intressant att du kommer med ett tredje alternativ :-).

Får jag vara näsvis och fråga vad du jobbar med? Eller om du har en källa att hänvisa till? 

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

Jag kanske missförstod ditt svar. Eftersom min fråga gällde moms på fakturan trodde jag först du menade att jag skulle redovisa moms på eventuell nettovinst.

Hur jag ska bokföra själva försäljningen i övrigt har jag koll på. Min fråga gäller enbart om det ska vara moms på fakturan till bilhandlaren eller inte.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

NI har ju ett anskaffningsvärde på bilen (utlösen leasingavtal) som du sedan kanske hunnit skriva av eller inte.
Det nettovärdet skall du jämföra med försäljningspriset inklusive moms och på så sätt får du fram en reavinst- eller förlust konto 3973 eller 7973.

För er del spelar det ingen roll hur fakturan är specad, reglerna är glasklara hur ni ska hantera köpeskillingen för blen

Mikael Pettersson
Fredrik Rev
MEDLEM

Eftersom ni inte fick dra momsen när ni köpte den så ska ni inte heller ta ut moms när ni säljer den.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/bilarochmoms.4.58d5557...

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fredrik,

Det var min slutsats, men den stämmer alltså inte med bilhandlarens, som säger att bilen inte är momssmittad, då den aldrig ägts av en privatperson. Detta är för mig som icke-bilhandlare grekiska och därför försöker jag förvissa mig om huruvida han har rätt eller fel. Tycker att han borde veta...

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ange 20 % av överenskommen köpeskilling som moms då så blir bilhandlaren nöjd - det är egalt för din del-

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för ert engagemang.

Nu har jag efter 42 minuter i kö kommit fram till SKV.

Som vi trodde ska ingen moms läggas på vid försäljning av bil om man ej haft avdragsrätt för moms när man köpte bilen.

//Tina

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15