Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Nollställa konto 2893

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-08-27 10:51 )

Hej,

Jag håller på med ett bokslut för vårt aktiebolag som avser perioden: 20190312-20200731. Avstämning av bokföringen gentemot företagets bankkonto har gjorts.

Nu återstår ett utgående saldo på 2630 SEK på konto 2893 (skulder till närstående personer kortfristig del) som behöver nollas. Detta är en följd av korrigering i bokföringen för den aktuella perioden.

Nu i efterhand behöver jag betala tillbaka beloppet (2630 SEK) från mitt privata konto till företagskontot.

Men hur ska jag bokföra detta i efterhand eftersom bankens transaktionsdatum hamnar utanför räkenskapsåret (perioden:20190312-20200731)?

Vänligen
Olle

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
CHAMPION

Svar: Nollställa konto 2893

Hej Olle,

det går inte att nollställa kontot efter att bokslutsdagen passerats så du får allt låta saldot stå kvar i bokslutet och rätta till det hela på den nya året. Inför nästa bokslut bör du se till att kontot inte har ett debetsaldo, dvs göra relevanta avstämningar och rättelser i god tid före bokslutsdagen. 

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
Highlighted
CHAMPION

Svar: Nollställa konto 2893

Hej Olle,

det går inte att nollställa kontot efter att bokslutsdagen passerats så du får allt låta saldot stå kvar i bokslutet och rätta till det hela på den nya året. Inför nästa bokslut bör du se till att kontot inte har ett debetsaldo, dvs göra relevanta avstämningar och rättelser i god tid före bokslutsdagen. 

Visa lösning i originalinlägg