Hej alla,
hoppas ni fått en skön julledighet. Jag har en del frågor jag skulle behöva klarhet kring. Nu när sista fakturan för 2021 är bokförd vill jag gärna kolla att jag tänker rätt kring nedanstående moment:
1. Jag ska först låsa bokföringen för 2021 och sedan ska jag väl bokföra resultatet från 2021 (det är mitt första år) som vinst eller förlust. Stämmer det?
2. nästa steg blir att skapa ett nytt räkenskapsår för 2022 och sedan behöver jag göra över resultatet från 2021 till 2022 som fritt eget kapital/ resultatet. Stämmer det också som moment?
3 hur gör jag om jag ska göra en utdelning men bolagsstämman har inte hållits än och inget beslut är taget hur mycket utdelning som ska göras. Kan det bokföras senare eller behöver de bokföras tillsammans med punkt 2 (dvs bokföring av årets resultat i 2022)?
tacksam för klarheter så nya året börjat enkelt 🙂
mvh
mimi
Löst! Gå till lösning.
Det ska vara enligt bild 2. Där ser du också, längst till höger, att det är kvar en skuld på 1000 efter de betalda prel beloppet.
Hej
resultatet måste bokföras innan du låser 2021, det blir den sista transakionen. Som följd av din tidigare fråga ska ju också skattekostnaden beräknas och bokföras innan du kommer fram till resultatet.
I eEkonomi förs resultatet automatiskt över till det nya året när du skapar detta.
Utdelning kan du inte ta ut förrän årsredovisningen är fastställd på årsstämman så den får du avvakta med till dess.
Lycka till !
Hej,
Ja, skatten ska beräknas och bokföras som skuld i bokslutet. Först därefter vet man vad vinsten är som ev ska tas ut som utdelning. Om du inte vet hur man beräknar skatten för året bör du ta hjälp av en redovisningskonsult så att det blir rätt.
Utdelningen kommer inte att påverka 2021 men förslaget till hur stor utdelning som man vill göra ska skrivas in i årsredovisningen som underlag för beslutet som ska tas på årsstämman. När den betalas ut bokförs den mot balanserad vinst under 2022, inte som en kostnad.
Hej!
då är jag med. Jag har räknat på skatten som jag är skyldig. Det jag tänker är att jag kommer föra över den summan till skattekontot under dagen. Då behöver jag såklart bokföra den i visma under mitt skattekonto.
bara för att göra det rätt, ska jag bokföra den endast som en skuld under skattekontot. Blir det 2XXX som jag ska använda då (precis som jag gör med preliminärskatten)?
vad jag förstod den Skatteverket kommer dem inte dra den från skattekontot tills inkomtdeklarationen är gjord och ett beslut kommit om slutskatt. Men det kan väl bokföras under 2022 när de är klart (dvs att skulden är betald och avdragen av Skatteverket)
mvh
karin
Du bokför den beräknade skatten D8910 K2510 Skatteskulder per 31/12. Den preliminära skatt du betalat för du om från 2518 (om den bokförts där) till 2510 så att nettoskulden är vad du räknar med att du får i kvarskatt.
När du betalar in till skattekontot blir det ett tillgodohavande på 1630.
När deklarationen är inlämnad och granskad får du ett slutskattebesked som du matchar mot skulden på 2510 och när kvarskatten dras från skattekontot bokför du D2510 K1630. Eventuell skillnad i skattekostnad mot din beräknade behöver du då bokföra mot 8910 på 2022.
Hej!
nu börjar det verkligen bli tydligare 🙂
jag kommer Dock att föra över pengarna från mitt företagskonto till skattekontot under dagen, men kommer bokföra skulden per 31/12 så det hamnar under räkenskapsåret för 2021. Är det ok att göra så?
tänker att det är det enda sättet jag ja få skatteskulden att bokföras på rätt år.
Just så, då blir allt på rätt år.
Hej igen,
Jag har nu beräknat årets skatt som blir min restskatt utifrån vinsten (1000kr), men vill gärna dubbelkolla "praktiskt" hur jag gör i Visma. Detta gäller restskatt på vinst 2021.
1. Du har sedan innan skrivit att man bokför restskatt på D8910 & K2510. Dock får jag inte till det under "kassa - och bankhändelser" så funderar om det Ska ske under "verifikation" , se bild nedan. Stämmer det?
2. Sedan ska jag bokföra årets resultat och stänga året enligt tidiagre svar av er.
Tänker jag rätt, så jag bara få till sista stegen. Tack på förhand!
Vänligen,
Mimi
Ja, du tänker helt rätt. Både skattekostnaden och årets vinst bokförs via manuella verifikationer om du inte har någon av Vismas bokslutsmoduler där detta kan göras automatiskt. Vinsten bokförs D2091 K8999.
Tack! Då förstår jag varför jag inte fick till det direkt.
Jag har en till liten detaljfråga:
1. Jag har redan betalat in 41196 kr och har en restskatt på 1000kr. Dvs totalskatt att betala in är 42196, doch har endast 41196 betalats in. Hur gör jag för konto 8910 och 2510.
Ska det vara enligt bild 1 eller 2:
Bild 1:
Bild 2:
Tack 🙂 //mimi
Det ska vara enligt bild 2. Där ser du också, längst till höger, att det är kvar en skuld på 1000 efter de betalda prel beloppet.
Stort tack för din hjälp - jag har tack vare dig lyckats och lärt mig bokföra och stänga mitt första år som företagare. Det är väldigt roligt när detaljerna faller på plats 🙂
/mimi
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.