Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Filip_2
MEDLEM

Okej att äta semla och latte varje dag

Jag har ett aktiebolag och varje lunch avslutar jag på ett konditori där jag äter en vaniljsemla och dricker en latte på företagets bekostnad. Detta har jag gjort varje arbetsdag i snart åtta månader. Totalsumman för fikat är alltid 56 kronor och understiger därmed gränsen för "enklare förtäring". Men frågan är om det är okej att fika så ofta som jag gör? Kan skatteverket ha synpunkter på detta?

8 SVAR 8

Ca 33 veckor á 280 kr = 9 240 kr
De skulle nog vid en förfrågan se det som en förmån för sin regelbundenhet - men blott en direkt ställd fråga till dem ger dig deras rättmätiga svar.

Mikael

Mycket bra svar, jag kollar direkt med skatteverket.
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag förstår hur du tänkt: ”under 60 kr, kaffe och kakor är ok, det är till hela personalen (mig) så formellt borde det klars sig” men min - högst personliga - tolkning av skattereglerna att självsa intentionen och tillvägagångssättet spelar minst lika mycket roll som den enskilda avdragsregeln i sig.

Utöver regelbundenheten som Mikael nämner så kan jag tänka mig att det är en försvårande faktor att du gör detta i samband med lunch eftersom det kan ses som en del av lunchen.

Personligen tror jag definitivt att Skatteverket kan ha synpunkter på detta så skicka in en fråga till dem.

Bjuda på fika av enklare slag är ok så länge det sker på arbetsplatsen. Kollade det här för ett tag sedan och det är inte ok att bjuda på fika när man är ute och reser t.ex. Så det här är absolut förmånsgrundande och inget momslyft.... helt enkelt en privat kostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är med på att fika på resande fot är förmånsgrundande.
Ett kännetecken för en personalvårdsförmån är att den som regel åtnjuts på arbetsplatsen
 Inköp som en anställd gör under en tjänsteresa för egen förtäring, t.ex. kaffe och bulle, är en privat levnadskostnad. Om arbetsgivaren betalar sådan förtäring ska den anställde beskattas för förmånen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/361188.html?date=2017-03-21

Så om arbetsgivaren betalat så blir det kostförmån - för lunch 98kr för 2019  men i detta fall bör kostförmånen nog värderas till värdet av semla/latten = 56kr

"Andra smårätter och styckesaker som arbetsgivaren tillhandahåller de anställda bör värderas till marknadspris"
se   https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.1/321439.html

1) Men för företaget borde det väl vara avdragsgill moms om det tas upp som kostförmån?

1b) eller är inte momsen avdragsgill även då företaget betalar lunch som är kostförmån?

2)  om man köper fikat på konditoriet och tar till arbetsplatsen - är det då ok?
Eller faller det på latten - och man kan bara köpa fikabröd ?

Nja, då fikat är en privat levnadskostnad och alltså inte företagets så får man inte lyfta momsen. Hittade det här som jag tror fortfarande stämmer. https://www.tholin.se/artiklar/momsav...

Slänger in några andra tankar om detta - och detta är återigen högst personliga tankar utifrån hur jag som lekman har resonerat kring vilka avdrag jag själv gjort och gör i vårt företag. Om de upplevs som lite... petiga... så min samtidiga ursäkt. Detta är mer för att ge ett perspektiv.

1. Ibland är det nyttigt och bra att hitta gränserna - och fråga är intressant rent principiellt - men om man på olika sätta försöker hitta/komma runt gränsen för att kunna fortsätta med något så kanske man helt enkelt inte bör fortsätta med det? 

2. Även om det skulle gå att hantera så man följer gällande skatteregler för både företag och anställd/medarbetare så är min fundering: är det värt administrationen? Antingen är det du eller någon annan som skall lägga tid på att göra det här och göra det rätt. Denna någon är antingen en extern konsult som du skall betala eller din egen tid som du kan lägga på att generera intäkter istället. Hur som helst så blir det än väldig dyr fika. 🙂

Ytterligare sätt att se det:
Tänk om företaget har 50 anställda. 50 x 57 x 20 = 57 000 kr i månaden, bortåt halv miljon för 8 månader. Vet inte hur många företag som skulle ta på sig en sådan kostnad men jag tror sånt påverkar Skatteverkets eventuella bedömning av vad som är rimligt.

Avdrag som kan vara acceptabla i en organisation med många medarbetar kan vara mycket vanskligare i ett fåmansföretag när den anställde dessutom är ägare. Det är lättare för SKV att se en prersonlig/privat vinning även om det egentligen, principiellt, inte är någon skillnad jämfört med företaget med 50 anställda.