Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Omsättning

Hej !

Detta känns som en dum fråga men jag ställer den åndå. Min Enskilda firma har haft årsvis momsbetalning men nu har intäkterna ökat och om man kommer över en miljon i omsättning ska man ändra till månad eller kvartal. Min dumma fråga är vad som räknas som omsättning ?

Som exemel : Mitt resultat före eventuella avdrag för exp.fond och dylikt är cirka 1.400.000 men efter lite avdrag så är resultatet cirka 935.000. Vilket belopp är det som styr mina momsperioder ? Det är enkelt med årsvis redovisning så vill helst fortsätta med det.

Tacksam för lite info !

2 GODKÄNDA SVAR

Du har väl kommit över 1 Mkr för 2021? Om du inte misstänker att det kommer bli ett betydligt sämre år 2022 så bör du gå in och ändra momsperioden.

Visa lösning i originalinlägg

Japp, intäkter ex moms är omsättningen som räknas. 

Beroende på vilken verksamhet du har och hur säker du är på att omsättningen blir kvar så skulle jag nog fundera lite på om jag skulle byta. Det finns ju inget straff för att du har "fel" redovisningsperiod. 

En helt annan sak är väl att med sådant resultat så borde du istället ha aktiebolag så att du slipper skjuta upp resultat för att slippa marginalskatt. Du kan aldrig göra om och/eller reglera din inkomst på samma sätt i en enskild firma som i ett aktiebolag. Och idag så är det ingen större skillnad i kostnad mellan att driva enskild firma och aktiebolag. Åtminstone inte om du hittar en bra byra som tar rätt betalt för bokslut och årsredovisning. Lycka till!

Visa lösning i originalinlägg

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Omsättningen är dina intäkter, dvs det som du har på 3-kontona. 

Tack för snabbt svar ! Det är alltså mina intäkter före avdrag för kostnader och bokslutsdispositioner som är

det som styr min momsperiod. 2021 är ju klart men jag vet ju inte om 2022 års intäkter kommer upp över en miljon men måste väl ändå gå in och ändra momsperioden då förstår jag.

Du har väl kommit över 1 Mkr för 2021? Om du inte misstänker att det kommer bli ett betydligt sämre år 2022 så bör du gå in och ändra momsperioden.

Japp, intäkter ex moms är omsättningen som räknas. 

Beroende på vilken verksamhet du har och hur säker du är på att omsättningen blir kvar så skulle jag nog fundera lite på om jag skulle byta. Det finns ju inget straff för att du har "fel" redovisningsperiod. 

En helt annan sak är väl att med sådant resultat så borde du istället ha aktiebolag så att du slipper skjuta upp resultat för att slippa marginalskatt. Du kan aldrig göra om och/eller reglera din inkomst på samma sätt i en enskild firma som i ett aktiebolag. Och idag så är det ingen större skillnad i kostnad mellan att driva enskild firma och aktiebolag. Åtminstone inte om du hittar en bra byra som tar rätt betalt för bokslut och årsredovisning. Lycka till!

Hej, får jag ställa en fråga. Du verkar kunna det mesta ( och du nämner i ditt svar att jag borde byta bolagsform ) och jag har en fråga som gäller bolagsform. Om jag skulle driva både Enskild Firma och Aktiebolag parallellt för att utnyttja fördelarna i båda får jag då till exempel välja att ta kanske hälften av mina intäkter i AB och hälften i EF ( alltså samma verksamhet ) eller är det inte tillåtet ? Björn Lundén verkar tycka att det är bra att driva båda samtidigt men hittar inget om typ av verksamhet i hans info.

Tacksam för svar !

Hej!

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Jag skulle säga att det inte finns några hinder att driva två bolag samtidigt, en enskild firma och ett AB och fakturera en del från EF och en del från AB så länge du håller det separat. Det finns ju fördelar och nackdelar med båda bolagsformerna. Det kan dock vara bra att kontakta en konsult för lite mer rådgivning kring detta, så att du får rätt information som passar just dig. Det finns lite högre krav på just AB som kan vara bra att hålla koll på, och man kan behöva ta hjälp av konsult vid bokslut och årsredovisning så att allt blir rätt. Här finns lite information kring olika bolagsformer och vad som kan passa en bäst som kanske kan hjälpa dig.

Har du något att tillägga kring detta @AccountantfromHell_singland då frågan var mer ställd till dig?

Ha det fint!

/ Josefine