Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Omvänd byggmoms vid olika typer av inköp - eEkonomi

Vi har en kund (enskild firma) som dels säljer byggtjänster men han har även hyresfastigheter. Dessa innehåller både lokaler och lägenheter. 
När han reparerar dessa och köper in tjänster för det så får han alltid fakturor med omvänd beskattning, d.v.s utan moms. 
Vi har löst det bokföringsmässigt men det jag undrar är om ni har något tips på upplägg då detta dels inte är inköp i 40xx-kontoserien utan typ 5170 och ibland även nybyggnation och det är dels både lokaler (momspliktiga) och dels även lägenheter (ingen moms)?
14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är frivilligt skattskyldiga till moms för uthyrning av lokaler. Gäller omvänd skattskyldighet på de tjänster vi köper vid renovering av lokalerna? 
Nej, de som utför byggtjänsterna ska debitera moms på vanligt sätt.
Detta gäller under förutsättning att ni inte själva utför några byggtjänster som omfattas av reglerna om omvänd skattskyldighet eller vidaresäljer sådana tjänster.

Ovan ser du ett klipp ur skatteverkets hemsida, sökbegrepp "omvänd skattskyldighet"

Er lösning är fel och bör rättas av er;
Omvänd skattskyldighet gäller bara byggverksamhet - inte fastighetsförvaltning. Returnera erhållna fakturor och meddela leverantören att de inte avser byggvereksamhet annars gör ni er kund en björntjänst.

Även om ni tycker att ni hittat en lösning av momsen i er bokföringen så lever er leverantören i god tro att de gör rätt.
Vid en granskning skulle då er leverantör i efterhand bli debiterad moms på de fakturor de sänt till er och dessutom skattetillägg på det som ni förorsakat genom att inte meddela dem det faktiska förhållandet.

Mikael Pettersson

Nja, nu läste du inte på riktigt tror jag. Som du ser i min fråga så säljer min kund i sin enskilda firma även byggtjänster och som du ser i ditt klipp i sista stycket så gäller deras svar under förutsättning att man inte själv utför några byggtjänster som omfattas av reglerna.
På samma sida hos Skatteverket kan du även läsa den här frågan:
  • Ska jag som säljare använda omvänd skattskyldighet även om mitt företags huvudsakliga verksamhet inte alls ligger inom byggsektorn?
    Ja, det saknar helt betydelse vilken verksamhet ditt företag huvudsakligen bedriver eller vilken näringsgrenskod (SNI-kod) företaget har fått vid registreringen
Om du i som enskild företagar, eller i aktielbolag, har flera verksamheter och en av dom är byggtjänst så innebär det att om du köper byggtjänster av någon till din näring, oavsett om det är som underleverantör eller till dina näringsfastigheter, så skall säljaren använda omvänd beskattning. Alltså även om du är slutkund. T.o.m kommuner "drabbas" av detta om dom i viss verksamhet säljer byggtjänster externt. Detta innebär att utöver bokföringsproblematiken att ett fastighetsbolag som har någon/några anställda och i det bolaget säljer byggtjänster helt plötsligt skall ha omvänd beskattning på de fakturor som dom får då de reparerar de egna fakturorna. Vilket kan tyckas märkligt.
En enskild jordbrukare som även säljer byggtjänser, vilket inte är ovanligt, skall vid reparation av ekonomibyggnader, få fakturor med omvänd moms.

Och det innebär som sagt även att bokföringen blir lite spännande, framförallt på lägenheter då man inte får lyfta momsen.
Orsaken till att jag lyft den här frågan är framförallt att man inte löst konteringsproblematiken då de konton som används i BAS förutsätter underleverantörsförhållandet och det frågas även väldigt lite kring det här. Och jag tror att det inte beror på att alla gör rätt.....tyvärr...

Här kommer några exempel som jag lånat från BL. Dom är från 2009 men så vitt jag vet är inget ändrat i bedömningen, möjligen klarlagt.

En lantbrukare med traktorgrävare utför under vissa tider på året en del grävningsarbeten i samband med att nya vägar ska anläggas. Det är bara fråga om tre till fem uppdrag och en mycket liten del av lantbrukarens totala omsättning. Men, eftersom uppdragen återkommer med viss regelbundenhet bör de inte anses som tillfälliga. Lantbruket räknas därmed som ett byggföretag.


Ett fastighetsförvaltande företag utför ibland mindre reparationer åt sina kunder. Dessa tjänster omfattas av avtalet om fastighetsförvaltning och debiteras inte extra. I samband med en storm åtar sig företaget att laga tak åt tio kunder mot särskild ersättning. Eftersom det är fråga om arbeten av liten omfattning under en begränsad tid ska företaget inte betraktas som ett byggföretag.


Ett företag som säljer byggmaterial åtar sig att ha huvudansvaret för ett stort renoveringsprojekt som ska pågå under två år. Företaget anlitar underentreprenörer och fakturerar både varor och tjänster som hör till projektet i eget namn. Företaget har inte tillhandahållit byggtjänster tidigare och kommer inte att göra det när projektet är slutfört. Eftersom projektet är omfattande och långvarigt ska företaget ändå räknas som ett byggföretag under den tid projektet varar.


Ett hotellföretag ska bygga ett nytt hotell som ska ägas av ett dotterbolag till företaget. Hotellföretaget anlitar underentreprenörer och fakturerar dotterbolaget för dessa tjänster. Projektet beräknas pågå under sex månader. Detta ligger enligt Skatteverket på gränsen till vad som kan räknas som tillfälligt. Men, eftersom byggprojektet är en enstaka händelse i hotellföretaget och det är fråga om en utvidgning av hotellverksamheten - inte att starta byggverksamhet till utomstående i övrigt - ska företaget inte räknas som ett byggföretag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kan du bortse från mitt svar

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har sökt runt lite men hittar heller inget tydligt svar angående just detta. Jag tycker du ska kontakta Skatteverket, så får de ge sin bild av det hela!

/Karl

Hejsan. Jag vet hur det här skall se ut skattemässigt och momsmässigt. Och vi har löst själva bokföringsproblematiken hos oss. Det jag är intresserad av är om det kan finnas andra enklare sätt, men jag är även intresserad av att lyfta frågan. För här tror jag att många gör jättefel. Och jag kan inte hitta några ideer och förslag på lösningar hos dom som kanske borde tillhanda hålla det. 

Tänkte att jag skulle "lyfta" den här frågeställningen igen då jag saknar den inte bara i detta forum och jag tror inte att det beror på att alla gör rätt. 
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Kan du skriva ner själva flödet så kanske vi kan slå våra kloka ihop :). Exakt vilken del är det du funderar på hur du ska lösa?
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

I de flesta bokföringsprogram så finns det ett konto för inköp, omvänd beskattning och det ligger då i 4xxx-gruppen. Min kund som då även har hyreshus med lägenheter anlitar t.ex. en mattläggare till en lägenhet. Den skall då hanteras enligt reglerna för omvänd beskattning men dock utan momslyft. Om vi säger att 4425 är kontot för omvänd beskattning så blir konteringen:
debet 4425
kredit 2614
debet 5170 (man måste ju här ta det konto som detta egentligen avser,d.v.s en reparation av fastighet) 
Efter att man kört momsrapporten så skall man sedan tömma 4425 mot i det här fallet 5170 så att kostnaderna hamna rätt. 
Vår klient har dessutom uthyrning av lokaler men där får han då däremot lyfta momsen vid inköpen. Han har både reparerat lägenheter och lokal (5170) och byggt ut (1110) vilket då även det ställer till det då allt hamnar på samma kostnadskonto 4425 men sedan skall fördelas ut beroende på vad det här. Man kan inte heller lösa det genom att bokföra det här direkt på 1110 och 5170 då det även bokförs rena materialinköp där med moms på (gäller lokalen) och de delar som avser lägenheter skall ju in på rätt rad och då med beloppet ex moms....  
Har inte läst några frågor om det här, det är väl iofs inte så vanligt men förekommer absolut. Vi har då löst det genom att använda ett upplägg med 90xx-konton som då blir typ rapportkonton för momsrapporten. Vi kan då bokföra kostnaden direkt på rätt konto och bokför momsunderlagen mot 90xx-konton. Ett upplägg som vi snott från "Glasmästeri på data" för ett gäng år sedan. Funkar fint även om upplägget tar lite tid. Vi gör även lika på dom kunder som handlar mycket av EU och/eller importerar mycket. Då för att slippa dessa omföringar från 4XXX-konton till rätt kostnads-/investeringskonton. 
Om du/ni vill så kan vi gärna köra via mail om det blir för mycket text.....

Okej, då är jag med.
I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå.
I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen.
Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan?
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Okej. Funkar alltså momsredovisningen per verifikationsrad istället för kopplat till kontot. Intressant... Så man kan, teoretiskt sett, ha en helt annan momsredovisning på ett konto oavsett vad det egentligen har....?
När det gäller konton så har vi valt  90XX-konton för att slippa "kleta till" resultatrapporten så mycket. Blir ju några varianter på framförallt EU-inköpen. Samma sak med 5171. Om vi vill hålla isär reparationskostnaderna mellan lägenheter och lokal (ur kontrollsynpunkt) så blir det även där fler konton. Och det funkar inte alls med balanskontona när det gäller ny- och ombyggnad. 

Ja, där finns det lite andra möjligheter.
Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Det jag kan tycka är väl möjligen att frågan lyfts som en information så att dom som borde redovisa så här faktiskt gör det. Det är ju tyvärr inte så självklart att man gör det och det är måååånga som gör bokföring utan att förstå hela bilden. T.ex. om man då sitter i ett företag som har både fastigheter och säljer byggtjänster. Då gäller det ju att skilja på de inköp av underleverantörer som avser egna fastigheter, och då framförallt när det gäller lägenheter. Och okunskapen kan ju finnas i många led och alla tror att den andra vet och gör rätt... 
Shoe-Laze
MEDLEM

Hej!

Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt.


Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms.
Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231. 

I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras  vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms.

Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad?
Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?