Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Överföring privat konto till nytt företagskonto

Hej! Ska försöka förklara så tydligt som möjligt. 

 

Jag har haft enskild firma från 2009. Hade företagskonto på Swedbank. Sedan har firman varit "vilande" rätt många år och när vi köpte hus bytte jag till Nordea och de flyttade över från Swedbank företagskonto till Nordea "förvärvskonto" typ. 

 

Nu igår, så startade jag ett företagskonto då jag ska börja frilansa igen. Har fört över pengarna, men hur bokför jag detta?

 

Mvh/Evelin

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Okej, om du flyttade pengar från ditt gamla företagskonto till ett privat konto så blir det som att du tog ett eget uttag. Så då bör du bokföra 1930 kredit och 2013 egna uttag debet för att visa detta. Nu när du fört över pengar till ditt nya konto så kan du istället använda ett nytt bokföringskonto, tex 1931, för att visa att det är ett nytt företagskonto. Då bokför du det som en egen insättning, dvs mot 2018 egna insättningar i kredit och 1931 i debet. 

 

På så sätt får du visat både uttaget och insättningen på det nya företagskontot. Här kan du läsa om hur man bokför egna insättningar och här kan du läsa om egna uttag. 

Ha det fint!

 

Josefine