Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Överlåta privatlån till AB företag

Som privatperson har jag lånat pengar för att köpa Maskin (i det här fallet Foodtruck) fram till min framtida Aktiebolag.

 Lånet har skett innan företaget startades

Nu har jag ett privatlån som är tänkt för att företaget ska vara i drift. Detta lån ska ses som ett långsiktigt lån

Min tanke är att företaget ska ha denna tillgång och inte jag dvs lånet

 

På vilket sätt kan jag bokföra händelse

 

Med vänlig hälsning

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror lite på hur du tänker att detta skall ske. Antingen så får man flytta över lånet till aktiebolaget så att denne står som låntagare och därmed så blir det som ett vanligt banklån, där man då bokför upp maskinen som tillgång, tex 12XX i debet i företaget och banklånet som är överfört mot något 235X konto i kredit för att visa skulden som nu bolaget tagit över både tillgången och lånet.

 

Det jag också tänker att man hade kunnat göra, är att man har kvar lånet privat men att man istället hanterar det som att du som ägare lånar ut pengar till företaget, och då bokför upp maskinen som en tillgång, men att man bokför upp lånet som ett lån från aktieägare. Vid sådana tillfällen så får man lov att skriva ett avtal mellan dig som ägare och företag, och ta ut en marknadsmässig ränta på detta lån. Hur man kan tänka kring sådana saker kan du läsa om här. Jag skulle dock tro att det bästa är att försöka flytta över lånet till aktiebolaget, eftersom det är ett långsiktigt lån och antagligen av ett högre belopp, så att du som privatperson inte blir påverkad av lånet som egentligen tagits åt företagets vägnar men det är helt upp till dig hur du vill hantera detta.

 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite framåt!

/ Josefine