Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

På vilket konto ska branschorganisations fakturor bokföras?

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-01-15 08:58 )

På vilket konto ska branschorganisations fakturor bokföras?

8 SVAR 8
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: På vilket konto ska branschorganisations fakturor bokföras? eEkonomi

Hej Linda!

Medlemsavgifter generellt är inte avdragsgilla. Därför brukar organisationer dela upp sin årsavgift i två delar: en medlemsavgift och en serviceavgift, där den senare är avdragsgill och momspliktig, (misstänker att det är så även i ditt fall). Då kan det med andra ord underlätta att ha detta på två olika konton i bokföringen, här tänker jag mig för medlemsavgiften: 6982 (ej avdragsgilla föreningsavgifter), och för serviceavgiften: 6560 (serviceavgifter till branschorganisationer). När det gäller branschlegitimationen som jag såg att du dessutom undrade över, så är jag lite osäker på om den ska hanteras på något särskilt sätt. Här råder jag dig att kontrollera detta med en redovisningskonsult/revisor.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ytterligare två frågor ang vilket konto jag ska bokföra på????.

På vilket konto ska typ branschlegetimation bokföras , Typ ID06?
Hur bokför  jag om jag har betalat en faktura kontant?
Highlighted

Hej
Jag lägger in detta via bank- och kontohändelser men det är även en faktura med ett betaldatum. Lägger jag in den hela kostnaden även som leverantörsfaktura? Alltså, det blir två verifikationer med separata v-nummer, är det rätt?
Tacksam
/andreea
Highlighted
CHAMPION

Har du inte fått en faktura? lägg in den i så fall som en vanlig faktura med 2 dessa tå kontonummer (65060 och 6982)

Highlighted
CHAMPION

konto 6982 finns inte upplagd i eEkonomi
Highlighted

Förstår inte riktigt svaret. Kanske ställde jag frågan konstigt.
Alltså, jag har lagt in det via kassahändelser i ovanstående konton och det funkade bra. Min fråga är om jag dessutom ska bokföra det som en leverantörsfaktura också? För nu är den bara bokförd som medlems- och serviceavgift.
Tack igen
Highlighted
CHAMPION

Är avgiften betalt och du har bokfört utgiften mot kostnadskontona (6xxx) så är det klart

Men enklast är ju att gå via INKÖP/leverantörsfaktura med allt som skall betalas ut

Highlighted

Re: På vilket konto ska branschorganisations fakturor bokföras?

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-01-15 08:59 )

Aha, ok tack. Då lägger jag upp det så nästa gång!