Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Patentfamiljer

Hej,

Jag ska bokföra patentkostnader genom aktivering och tänkte därmed använda konto 1030 - patent. Men i och med att vi jobbar med två produker vill jag gärna dela upp dessa i två patentfamiljer. Är det möjligt att skapa ett extra patentkonto förslagsvis 1031? Eller hur ska jag på bästa sätt dela upp de två produkterna?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja du kan rega ett nytt konto och döpa det enl ditt förslag
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack!

Tänker även på en annan fråga gällande patent och det är ju om du får aktivera den kostnaden. Beror ju på om du har aktiebolag så klart men då måste du, så vitt jag förstår, följa K3 när det gäller redovisningen. finns lite att läsa här https://www.srfredovisning.se/bokforingsnamnden-bfn/bfnar-20081-arsredovisning-i-mindre-aktiebolag/b... Lyckat till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Ja precis, det är ett aktiebolag. Vi koommer precis som du säger behöva gå efter K3 då vi vill aktivera kostnaderna. Men om vi ser till själva bokföringen och bortser från bokslutet/årsredovisningen så bör det väl inte skapa några problem i eEkonomi? Det är första året så vi har inte använt K2 sen tidigare. 

Bör väl fungera även i eEkonomi tycker jag. Lycka till!

Jag uppfattar frågan som att du vill veta hur du ska få det rätt i programmet och vad jag vet går det inte att få fler anläggningstillgångar än vad som föreslås i anläggningsregistret för att få automatiska avskrivningar. Det finns bara en för patent. Så avskrivningskontot blir densamma för bägge även om du skulle bokföra upp det på konto 1030+1031.

Jag skulle istället råda dig att lägga upp projekt för dessa olika patent och använda projektredovisning. I inventarielistan så kan du alltid se det aktuella värdet på tillgången på respektive patent så du har koll på dem där. Sen ser du till att bokföra intäkter och kostnader som hör till dessa projekt så kan du få ut en resultatrapport för respektive projekt.

Jag antar att du redan har koll på vad som får aktiveras eller inte men vill ändå tipsa om lite info angående aktivering av egenupparbetade tillgångar:
https://www.srfredovisning.se/srf-mallar-for-arsredovisning-2/5-varderingsregler/


Mvh

Lovisa


Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, ja det är en bra sak att tänka på. Det hade givetvis förenklat det en aning. Tack för svar!