Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Pensionssparande finns fördel med att låta företaget betala

Jag har Enskild Firma och undrar om det finns någon ekonomisk fördel att låta företaget betala ?
5 SVAR 5
kajo46
UTFORSKARE

Menar alltså att/ om  företaget betalar mitt pensionssparande...
Göran A
UTFORSKARE


Ser ingen mening i att ha ett pensionssparande i enskild firma om du ligger under brytpunkten. Du missar sjukpenninggrundande inkomst, lägre allmän pensionspoäng och skatteeffekten blir troligen den samma vid avdrag som vid uttag dessutom är det inte jobbskatteavdrag på pensionsinkomsten när du tar ut den. Pensionsspara hellre privat i ex. ISK - Investeringssparkonto.

Då du inte har avdragsrätt idag för privat pensionssparande så är det en fördel att dra av den i enskilda firman istället om du har positivt resulat där. Du får iofs betala löneskatt på premien men hela premien och löneskatten är avdragsgill mot firmans resultat. Tänk på att du får ha max 35 % av resultatet i pensionspremie. 
Använder du Visma Skatt så finns det bra underlag för beräkning i modulen i det programmet. Lycka till!

Håller inte riktigt med om att det är en fördel med p-försäkringsavdrag i enskild firma om man ligger under brytpunkten - se mitt svar innan

Tack för synpunkter. Det tål att tänkas på och det var min spontana känsla också /

Kajo46