Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Periodisera lön

Hej!

Jag skulle vilja periodisera lön till personalen. Lön som har inarbetats i december 2012 är bokförd när utbetalningen är skedd i januari 2013. Vad jag förstår ska denna kostnad föras över på 2012. Hur gör jag? Ska även skatter och arbetsgivaravgifter periodiseras?

Tack på förhand!
8 SVAR 8
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Periodisera lön

Hej!

Vanligtvis periodiseras både löner, skatt och arbetsgivaravgifter.

Periodisering fungerar såhär:
Du skapar en verifikation på 2012 som skulle kunna se ut såhär:
7010 debet lönekostnad
7510 debet sociala avgifter
2910 kredit lönekostnad
2940 kredit sociala avgifter

Då hamnar kostnaderna på 2012 och du bokar samtidigt upp en skuld i bokslutet.

När du sen betalar ut lönen i januari bokförs lönen som vanligt.

Periodiseringen slutförs genom att du 2013 lägger en verifikation som i exemplet ovan fast med omvända tecken (belopp i kredit istället för debet och tvärtom).
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Förstår inte det där! Skatten då? Kan du ta ett exempel på en person som tjänar 40000 före skatt, hur man periodiserar det? I slutet på året och början på året!

/Tack!

maria.mannerstrale@telia.com
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Skatten är ingen kostnad för företaget, den påverkar endast den anställdes utbetalda lön och är alltså inget som behöver periodiseras.

Man gör den här periodiseringen för att man vill ha lönekostnaden på rätt år. Istället för att bokföra kostnaderna i januari när lönen utbetalas vill man ha kostnaden på december året innan när den arbetades in. Detta gäller om man har att lönen arbetas in ena månaden och betalas månaden efter.

Här kommer ett exempel:
En anställd har 40 000:- i bruttolön.
Skatt 10000:-
Arbetsgivaravgifter 12000:-
Obs! Jag har bara tagit exempel eftersom skatt och arbetsgivaravgifter varierar beroende på skattetabell, övrig skatt och ålder mm.

Om du använder Visma Lön ser bokföringsunderlaget vid utbetalningen ut såhär:
1930 kredit 30 000
2710 kredit 10 000
2731 kredit 12 000
7010 debet 40 000
7510 debet 12 000

Detta betyder att lönekostnaden hamnar på januari.

Om du då vill ha kostnaden för lön och arbetsgivaravgifter på december så registrerar du manuellt en verifikation i december:
7010 debet 40 000
7510 debet 12 000
2910 kredit 40 000
2940 kredit 12 000.

Detta betyder att du har bokat kostnaden i december och bokat upp en skuld för på konton 2910 och 2940 över årsskiftet.

Eftersom du i januari inte vill ha någon lönekostnad så bokför du en likadan verifikation som i december fast tvärtom.
7010 kredit 40 000
7510 kredit 12 000
2910 debet 40 000
2940 debet 12 000.

Det betyder att du på konto 7010 och 7510 kommer ha två transaktioner i januari som tillsammans blir plus minus 0 (den manuella verifikationen och verifikationen från löneutbetalningen).
Skulden på 2910 och 2940 nollas ut.

Detta är rätt rörigt så återkom gärna om du funderar över något steg!
/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Upplupen lön?.

Har ett aktiebolag med räkenskapsår 1 maj till 30 april, har nu påbörjat nytt år och skall göra bokslut för föregående år. Normalt tar jag ut lön till mig själv en månad i efterskott.
Frågor:
- Kan jag som ägare/företagsledare bokföra lönen som jag avser ta ut i maj (nya räkenskapsåret) som upplupen lönekostnad i bokslutet för föregående år?
- Om möjligt vilka konton gäller och hur skall jag använda dom för föregående år respektive nuvarande år?
- Hur får jag resultat och balans att stämma för det nya året?
Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svaret.
Fråga: Att det gäller ett fåmans AB och att jag är ägare/företagsledare är inget hinder att jag periodiserar lön till mig själv, eller...?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Nej jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad, du räknas ju som anställd.
Kontrollera gärna med en redovisningskonsult om du är tveksam!

/Anna
Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

hej när jag periodiserar våra timanställdas löner mellan januari/december, ska jag även periodisera semesterlönen som betalas ut i januari men avser december lön? Kan jag då använda mig av konto 2920, 2941, 7290 och 7519?
Highlighted

Ja gör så
Mikael