Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisera stöd för korttidsarbete / korttidspermittering

Hej!

Jag läste i tråden "Så bokför du statens krispaket" att det rekommenderas att periodisera stöd för korttidssarbete. Nu har stödet dykt upp som en bankhändelse, men som många redan vet så går det inte att periodisera en bankhändelse. 

Innebär det att jag behöver skapa en manuell verifikation och lägga in stödet i företagskonto (debet) och sedan summan i exempelvis konto 3988 (kredit) och sedan koppla verifikationen mot bankhändelsen? Är det möjligt?

Om jag nu gör så att jag skapar en manuell verifikation och väljer periodisera så måste jag välja periodiseringskonto, vad väljer jag här? Får fram två konton (1700 och 1790).

Toppen om någon som har gjort detta kan hjälpa till med en enkel steg-för-steg guide till hur man bör gå tillväga för att bokföra detta.

Tack!!!

1 GODKÄNT SVAR

Hej igen! 

Det kan vara lite stökigt med periodiseringar, och speciellt i detta fallet eftersom det är ganska unikt. Jag har tillsammans med en kollega jobbat fram en lösning och jag hoppas att det inte blir att för svårt att hänga med. 

1. Bokför inbetalningen från Tillväxtverket 

Jag kommer ha ett exempel där du fått in 100 000 kr inbetalt (detta för att det ska bli enkelt att förstå periodiseringen på fyra månader) 
Eftersom du har Visma eEkonomi så bokför du insättningen genom att matcha bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser. Om ni som läser har andra program så gör ni på det sättet som ni brukar för att registrera en inbetalning på bankkontot. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 100 000  
3998 - Erhållna bidrag för ersättning för personal

100 000

2. Skapa verifikation där du bokför om intäkten 

I Visma eEkonomi kan du inte periodisera en bankhändelse utan enda sättet är att skapa en manuell verifikation som du sedan periodiserar. 
Det finns två saker att tänka på, det ena är att du inte ska periodisera bakåt i tiden. Det innebär i ditt fall att mars och april inte går att periodisera. Det andra är att du på konto 3998 behöver plocka bort momskod 42 på verifikationsraden. Detta för att du inte ska minska beloppet i ruta 42 på momsrapporten. 

Jag vet också att vi i tidigare svar har skrivit konto 1790, men jag skulle föreslå att du använder konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter rakt igenom. Jag kommer uppdatera tidigare svar. 
Eftersom du inte får fram konto 2990 som ett alternativ i Visma eEkonomi när du använder periodiseringsfunktionen så är det bäst att sköta detta via manuell verifikationer. Vi slänger självklart ett öga på varför du bara kan välja 17-konton i eEkonomi, du borde få välja mellan ett 2-konto också.

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar    100 000

100 000

3. Återför intäkten 

Efter som det inte är lämpligt att periodisera bakåt i tiden så återför du du direkt beloppet som avser mars, april och maj. Verifikationen skulle se ut som nedan. 

Tänk på att även här plocka bort momskoden på kontoraden för 3998 - Erhållna bidrag för ersättning för personal. 

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar  75 000  

75 000

När du sedan nå juni och återför den delen som kvarstår. 

Tänk på att även här plocka bort momskoden på kontoraden för 3998 - Erhållna bidrag för ersättning för personal. 

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar  25 000  

25 000

Hänger du med eller är det någon punkt som behöver förtydligas? 🙂 

Om vi leker med tanken att du hade gjort ansökan hos Tillväxtverket och fått pengarna utbetalda innan eller samtidigt som personalen permitterades, då hade du kunnat periodisera hela kostnaden fördelat på månderna som ersättningen avser. Det som gör det lite knöligt nu är att ersättningen har kommit mitt under perioden och att man inte bör periodisera bakåt i tiden. 

Visa lösning i originalinlägg

9 SVAR 9
michaela93
MEDLEM

Hej!

Jag kan inte se att det finns någon förklaring på hur man periodiserar bidraget man fått från tillväxtverket? 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

När du fått bidrag utbetalt från Tillväxtverket så börjar du med att bokföra bidraget och eftersom du använder eEkonomi så går du via Kassa/Bankhändelser precis som vanligt. 

Du debiterar kontot 1930 Företagskonto och krediterar 3988 Erhållna bidrag för ersättningar för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag). Har du idag flera typer av bidrag och vill särskilja dem åt så kan du använda det andra kontot, det viktiga är att du kontrollerar så det har momskod/momsrapportkod 42 kopplat till sig. 

Eftersom detta är en bankhändelse kan du inte använda eEkonomis funktion för periodisering, utan du får manuellt skapa en verifikation, vilket programmet i vanliga fall gör åt dig när du t.ex periodiserar en leverantörsfaktura. 

Rent bokföringsmässigt, när du skapar verifikationen, väljer du att debitera konto 3988 Erhållna bidrag för ersättning för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag om du använde det kontot) samt krediterar konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter.

Viktigt här är att ta bort momskoden på verifikationsraden för kontot 3988 eller 3985. 

När du skapat den manuella verifikationen där du omför intäkten behöver du sedan skapa verifikationen för själva periodiseringen. Periodiseringen innebär att du återför intäkten till intäktskontot. På periodiseringsverifikationen bokför du konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter i debet och konto 3988 Erhållna bidrag för ersättning för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag) i kredit. 

Tänk på att även här inte ha någon momskod/mosrapportkod på 3-kontot, detta eftersom du annars tar upp intäkten två gånger i momsredovisningen. Beloppet på periodiseringsverifikationerna beror på hur många månader du periodiserar bidragsbeloppet på. Tänk också på att du inte bör periodisera bakåt i tiden, lite längre ner i inlägget går vi igenom hur du gör om intäkten avser en period innan du fick ersättningen utbetald. 

Med dessa rader hoppas jag periodiseringen går som en dans. 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för förklaring! 🙌

Jag valt stöd för perioden 16e Mars till 15e Juli (4 månader). Utbetalning kom nu i Maj.

Föreslår du att jag delar upp stödet för den period som redan varit vs perioden som komma skall? Dvs periodiserar summan för perioden 16e Mars - 30e April mot konto 1790 (debit) och summan för perioden 1a Maj - 15e Juli mot konto 2990 Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter?

Snabb summering på vad som bör göras:

1. Bokför bankhändelse

2. Skapa ny verifikation. Debitera konto 3988 Erhållna bidrag för ersättning för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag om du använde det kontot) samt krediterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Summan som matas in är stöder för hela perioden.

3. Skapa ytterligare en verifikation, denna gång med periodisering. Bokför konto 1790 Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter i debet och konto 3988 Erhållna bidrag för ersättning för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag) i kredit.

4. Om min fråga här ovan är korrekt. Skapa ytterligare en verifikation för perioden som ej inträffat. Bokför konto 2990 Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter i debet och konto 3988 Erhållna bidrag för ersättning för personal (eller 3985 Erhållna statliga bidrag) i kredit.

Har jag förstått det rätt? 🙂 

Tack!

Hej hej! 

Vill bara flika in och säga att vi inte har glömt bort dig 🙂 Jag är helt med på din frågeställning och vill bara undersöka vad som är mest lämpligt. 

Hej igen! 

Det kan vara lite stökigt med periodiseringar, och speciellt i detta fallet eftersom det är ganska unikt. Jag har tillsammans med en kollega jobbat fram en lösning och jag hoppas att det inte blir att för svårt att hänga med. 

1. Bokför inbetalningen från Tillväxtverket 

Jag kommer ha ett exempel där du fått in 100 000 kr inbetalt (detta för att det ska bli enkelt att förstå periodiseringen på fyra månader) 
Eftersom du har Visma eEkonomi så bokför du insättningen genom att matcha bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser. Om ni som läser har andra program så gör ni på det sättet som ni brukar för att registrera en inbetalning på bankkontot. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 100 000  

100 000

2. Skapa verifikation där du bokför om intäkten 

I Visma eEkonomi kan du inte periodisera en bankhändelse utan enda sättet är att skapa en manuell verifikation som du sedan periodiserar. 
Det finns två saker att tänka på, det ena är att du inte ska periodisera bakåt i tiden. Det innebär i ditt fall att mars och april inte går att periodisera. Det andra är att du på konto 3998 behöver plocka bort momskod 42 på verifikationsraden. Detta för att du inte ska minska beloppet i ruta 42 på momsrapporten. 

Jag vet också att vi i tidigare svar har skrivit konto 1790, men jag skulle föreslå att du använder konto 2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter rakt igenom. Jag kommer uppdatera tidigare svar. 
Eftersom du inte får fram konto 2990 som ett alternativ i Visma eEkonomi när du använder periodiseringsfunktionen så är det bäst att sköta detta via manuell verifikationer. Vi slänger självklart ett öga på varför du bara kan välja 17-konton i eEkonomi, du borde få välja mellan ett 2-konto också.

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar    100 000

100 000

3. Återför intäkten 

Efter som det inte är lämpligt att periodisera bakåt i tiden så återför du du direkt beloppet som avser mars, april och maj. Verifikationen skulle se ut som nedan. 

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar  75 000  

75 000

När du sedan nå juni och återför den delen som kvarstår. 

Konto Debet Kredit
2990 - Upplupna kostnader och förutbetalda ersättningar  25 000  

25 000

Hänger du med eller är det någon punkt som behöver förtydligas? 🙂 

Om vi leker med tanken att du hade gjort ansökan hos Tillväxtverket och fått pengarna utbetalda innan eller samtidigt som personalen permitterades, då hade du kunnat periodisera hela kostnaden fördelat på månderna som ersättningen avser. Det som gör det lite knöligt nu är att ersättningen har kommit mitt under perioden och att man inte bör periodisera bakåt i tiden. 

Hej 

Jag har en fråga. Vi har bokslut mitt i corona-perioden.

Det belop som bokförs på konto 3988 ( Erhållna bidrag för ersättning för personal) räknas det som en Ej skattepliktig intäkt när man beräknar skattemässiga justeringar?

Bengt

Hej @Bengt Levin

Det är en mycket bra fråga du ställer, tyvärr svårt att få fram information om eftersom detta är så nytt. Jag vågar faktiskt inte ge dig ett klart svar utan rekommenderar dig att kontakta skatteverket som har bäst koll faktiskt. 

Är själv nyfiken på svaret nu så skulle uppskatta en uppdatering från dig om du får svar från dem, kan ju komma till nytta för andra användare med samma fundering också. 🙂 

Ha en fin eftermiddag! 
/My 

Hej

Jag har nu pratat med Skatteverket belopp som bokförs på konto 3988 ( Erhållna bidrag för ersättning för personal) räknas som en skattepliktig intäkt när man beräknar skattemässiga justeringar.

BH
Bengt

@Bengt Levin Kanon att du återkopplar, tack för det!
Då har vi koll på den pucken också. 🙂 

Trevlig helg!
/My