Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna1974
MEDLEM

Privat användning av företagets dator

Hej!

 

EF / KM / Förenklat årsbokslut

 

Jag har köpt in en dator till företaget (överstiger inte ett halvt prisbasbelopp). Eftersom jag också använder den privat ska jag nu bokföra ett eget uttag. Stämmer nedanstående? Benämningen på 3200 är lite förvirrande men jag har förstått att det är det kontot som är kopplat till R3 på NE-blanketten. Men jag måste väl lägga in momskod 6 på konto 3200 för att det ska bli rätt?

 

2013 Övriga egna uttag - Debet

3200 Försäljning VMB och omvänd moms - Kredit

2612 Utgående moms på egna uttag, 25 procent - Kredit

 

Om detta är korrekt, hur gör jag om jag plockar ut böcker nästa år som det är 6 procent moms på? Är det bättre om jag redan från början skapar följande konto:

 

3201 Momspliktiga uttag 25 procent, momskod 6

3202 Momspliktiga uttag 12 procent, momskod 6

3203 Momspliktiga uttag 6 procent, momskod 6

 

Tack på föhand!

 

Hälsningar Anna

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Anna!

 

Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och återkommer så snart vi har kikat på det, men vill flagga för att vi kan ha lite längre svarstider såhär i juletider. 🙂

 

Tills vidare så önskar jag dig god fortsättning!

/Tinne

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur man bokför egna uttag av varor och vilka konton och momskoder vi rekommenderar. Kontogruppen 32XX används normalt sätt för försäljning VMB (vinstmarginalsbeskattning) och inte till egna uttag av varor, utan det är kontogruppen 34XX som gäller för det. Jag skulle också säga att detta inte bör hamna i R3, då man kan läsa här i SKV's guide att momspliktiga uttag skall hamna i ruta R1. ( sida 7 ) Momskod 6 används mycket riktigt till intäktskontot som skall hamna i rutan för uttag, vilket bör vara kopplat till de 34XX konton som finns i ditt program. Om du inte kan se dem, så klicka i "visa inaktiva poster" så bör du kunna se alla 34XX konton. 

 

Så min rekommendation är att kolla på vårt tips och se vilket konto som kan passa dig och vilken momskod, och återkom om du har fler frågor. 

Ha det fint!

 

Josefine

Anna1974
MEDLEM

Hej!

 

Tusen tack för svar. Då är jag delvis med. Kontona 34xx och 26xx används alltså både vid varor och tjänster? Är det korrekt?

 

Använder jag 2011 om jag plockar ut en fysisk bok och 2013 om jag ”plockar ut” en e-bok och när jag ska bokföra den privata användningen av datorn?

 

Tack på förhand!

Anna

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Ja det stämmer, man separerar inte detta utan det blir mot 34XX kontogruppen och lämpligt momskonto oavsett uttag av tjänst eller vara. Det kan du göra ja, båda hamnar inom 20XX kontogruppen eget kapital så det spelar ingen större roll egentligen om du väljer 2011 till både varuuttag och tjänsteuttag men kan separeras om du vill hålla koll. 

 

Ha det fint!

Josefine

Anna1974
MEDLEM

Tack Josefine! Gott Nytt År!

Anna

Ingen fara alls. Gott nytt år till dig med!

 

Josefine