Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MJKustom
MEDLEM

Privat fordon till företaget

Hej! 

 

Har läst mycket om det här med privat bruk av fordon. 

 

Jag har EF och köper in begagnade fordon, mestadels motorcyklar som jag renoverar upp och sedan säljer. 

 

Fråga 1:

Ponera att jag köper in en begagnad mc som jag sedan renoverar upp och när den står klar vill jag provköra ett antal mil innan jag säljer, vad gäller rent regelmässigt för mig då?

 

Fråga 2:

Jag har även fordon som jag äger privat och inte tagit ut någon kostnad i företaget, om jag sedan vill lyfta in den i företaget för renovering, ombyggnation och allt vad det kan vara, hur funkar det med konteringar etc? 

 

Fråga 3: 

Jag köper en mc med företagets pengar som jag planerar att fixa till under vintern men vill använda den under sommaren för privat bruk, vad gäller regelmässigt? 

 

 

Jag gillar att ha koll på saker och fakta vad som verkligen gäller så ge mig svar med fakta inte nåt som "det är ju bara att köra".

 

 

12 SVAR 12
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

1. Är inte helt med på din fråga, vad mer specifikt tänker du på när du skriver regelmässigt? Tänker du på drivmedlet eller något om det förändrar försäljningen? 
Ett tips kan vara att läsa Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera som är en artikel från Skatteverket, tänker att denna är aktuell för dig också eftersom det är en begagnad motorcykel du köpt och ska sälja vidare.


2. Detta kan nog vara bra att kontrollera med Skatteverket i första hand, alltså hur detta ska hanteras som ett eventuellt "inköp" och i så fall hur momsen ska konteras. När vi vet vad som gäller rent regelmässigt kan jag säkert hjälpa dig med din bokföring och hur detta kan konteras. 

3. På sidan Tillgångar som nyttjas privat hos Skatteverket finns en bra beskrivning på vad som gäller kring regler, hur du ska tänka m.m. föreslår rubriken Inköp som delvis nyttjas i verksamhet, tror det är den du får ut mest matnyttig info från.

Tänker att vi börjar här. Ha en fin fortsatt tisdag! 🙂

/My 

Förstår om det är otydligt.

Men såhär då:

Jag har köpt en begagnad mc som jag bokfört in i firman med syftet att fixa iordning och sedan sälja med vinst.
Innan jag säljer så så vill jag använda den för privata resor (nöjesresor, ej företagsrelaterade resor).

 

Alla omkostnader som bränsle, försäkring, skatter etc som gäller fordonet bokför jag inte i firman utan det betalas med mina "privata" redan skattade pengar (har anställning på sidan om där jag har ytterligare en inkomst). 

 

Kan jag göra så?
Har jag några begränsningar jag bör tänka på eftersom det är företagets fordon och inköpt med företagets pengar?

 

Hoppas du förstår

 

mvh 

Problemet med andra fordon än bilar är att det inte finns schablonvärden för förmånsbeskattningen. Just motorcykel kan bli väldigt dyrt då marknadsvärdet där t.ex. kan vara vad det kostar att hyra en. Och om du gör som du skriver så skall du har förmån för din privata åkning och det finns stor risk att det då blir för hel månad, även om du bara har den en dag. Rent krasst så bör iofs även där körjournal kunna funka, beror väl på vilket värde skatteverket fäster vid en km-räknare på en mc men det bör ju var ok. 

Men som sagt, alla fordon som används privat är problem. Och idag även sådana som inte får framföras på väg, typ terrängregad fyrhjuling... 

Så jag skulle nog rekommendera att du tänker om på din affärside. Du skulle ju kunna ha sån där "grönplåt" för provkörning. Rent teoretiskt så kan du får förmån för alla motorcyklar som är påställda då du har möjlighet att köra dom. Idag så gäller inte längre att man bara kan få en förmån... 

En helt annan sak som inte många vet är att man skall ha tillstånd av polisen vid försäljning av en mängd olika begagnade varor (https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/begagnade-varor/)

 

Tack för ett bra svar.


Ja det ställer till det en del för mig men jag får kolla vidare med skatteverket hur jag ska hantera detta. 

Men i grund och botten gäller alltså att om man har möjlighet att köra så kan man beskattas?

Japp, det är skatteverkets inställning. Det finns ett rättsfall gällande en bil som var på verkstad under typ 2 månader. Där ville bilanvändaren slippa förmån då det inte gick att åka i bilen. Men Skatteverket vägrade och hävdade då att han skulle ställt av bilen för att slippa förmån. 

Å andra sidan finns det ett fall med just motorcykel där den var avställd men Skatteverket ändå påförde förmån då det ändå gick att åka. Vilket är helt absurt. Skatteverkets inställning blir ofta mer rabiat om fordonet dessutom är lite "kul"....

Dom älskar dessutom att påföra förmån på företag som har båtar, även om dom är nödvändiga i verksamheten och som sagt är även cyklar på deras agenda. 

Men man kan konstatera att Skatteverkets vägar äro outgrundliga.

Hej Champion

 

Du verker ha bra koll på det med privat använding, så kanske du kan hjälpa mig? Är helt ny på bokförning (ock på att skriva på svensk).  Har köpt en traktorreggad fyrhjuling i mitt företag (som säljer tillbehör til fyrhjulingar).  Tänker at den kommer användes 25% privat så jeg vil gärna med dett samma henföra den delvis till rörelsen så jeg inte skal uroa mig om privat uttag sen. Hur bokför man då?  

 

Jeg har gjortt så här med fakturan:  2440 leverantörsskulder, 2641 moms och 1245 traktorer.  Skal jeg  ändra momskoden för 2641 och 1245 eller hur gör man.  

 

Och sen kommer naturligvis frågan hur man bokför när fakturan är betalt, men first things first. 🙂  

 

Mvh. Filip

 

 

Hejsan. Har väl "dragit på mig " en del erfarenhet genom åren och mycket av det jag "vet" är sånt som gäller enligt lagar, regler och ställningstaganden men som man ändå sällan råkar ut för. 

Så vitt jag vet så är skatteverkets inställning även till en traktorregad fyrhjuling idag att man kan/skall få förmånsbeskattning. Vilket är väldigt märkligt då den privata nyttan är svår att få till.

Och när det gäller den här typen av förmån så kan man inte ha delvis förmån utan det är hel som gäller. Det är även svårt med körjournal på dessa då de inte besiktigas och är lätta att manipulera vad gäller mätarställning. Rent bokföringsmässigt så är det rätt från början, om vi förutsätter att du krediterat 2440 och debiterat 2641 och 1245. Förstår inte riktigt varför du skulle ändra momskoden på något sätt så det får du förklara. 

Hur gör man då med en dylik investering. Spontant så är nog mitt råd/tanke att du inte använder den privat alls, vilket i sig saknar betydelse då du inte kan bevisa det. Man kan ju även fråga sig varför du har en sådan i din firma? Att du säljer tillbehör saknar ju betydelse ur den aspekten. Bästa lösningen är nog snarare att du äger den privat och istället tar "hyra" för den de gånger företaget använder den. Hur man då beräknar den hyran är en helt annan fråga som jag inte riktigt kan svara på så här direkt. Lycka till!

Hej igen

 

Det där med att ändra momskod var endast därför, att jeg har läst på skatteverkets hemside,  att om fordonen skal henföres delvist till rörelsen, då är enbart en del av momsen avdragbar.  Då jeg gärne vill slippa registera privat uttag, ville jeg gärna reducera den avdragbare moms direkt med den privata del. Men jeg förstår att man inte kan göra så, utan det är hel förmån som gäller.

 

Det finns många årsaker till att fyrhjulingen behövs i mitt företag.  Jeg säljer verktyg och redskab som monteras direkt på fyrhjulingen.  Man behöver altså en fyrhjuling att montera redskapen på när man skal demonstrere, provköra, utbilda, göre bilder och video til marknadsföring och så videra. Och helt praktisk behöver jeg ju ha omfattande personlig erfarenhet med alla desse produkter om jeg skal rådgiva kunderna. Det kan man ju inte få, om man inte har en fyrhjuling. Det vil jeg i alla fall gärne ta en diskussion om med Skatteverket om, om det behövs. 🙂  

 

Hejsan igen.

Läste lite om det där kring delvis privat användning då jag aldrig råkat ut för det. Antagligen för att man ändå måste bevisa hur lite eller mycket man använder den privat, vilket då är ett problem med vissa fordon. Håller inte bevisningen så blir det förmån på hela. När det gäller tunga lastbilar så finns inga förmånsvärden då nyttan av privat användning anses begränsad, åtminstone är det min gissning. Lätta lastbilar och personbilar har ofta ett schablonvärde som man får beskattas efter. Men motorcyklar, fyrhjulingar, snöskotrar, båtar m.m. saknar schablonvärden och brukar föranleda en hög beskattning. Så jag har svårt att ge ett råd som håller gentemot skatteverket. Vore du min kund så skulle nog jag informera om vad som gäller (vilket jag även gjort nu) och sedan gör han som han vill. Vilket då sannolikt skulle bli att han officiellt inte använder den privat utan tar risken att påföras förmån. Skulle nog även välja att inte försöka sig på en diskussion med Skatteverket om frågan. Och även om du i en sådan diskussion skulle få medhåll så har det medhållet ingen rättslig grund utan du kan ändå påföras förmån.... Det är dessutom omvänd bevisbörda i skattefrågor så Skatteverket kan påstå något, t.ex. privat användning, och du skall bevisa att du inte använt den. Vilket i princip är omöjligt... En helt annan info är att om du då skulle välja att ha fyrhjulingen privat och monterar utrustning på den för visning så måste du köpa ut dom  från bolaget eller förmånsbeskattas för dom.... Det är en snårig djungel det här minst sagt.... 

Ja, jeg börjar se att det inte är lätt att vara en bra skatteborgare.  

 

Kan man komma undan problemen om man inte drar av nogon ting i företaget? Altså inte drar av momsen och lägger in köps prisen ex moms som inte avdragsgill.  Då har jeg ju inta haft någon skattemässig fördel och då kan jeg väl inte bliva beskattet för uttag vid privat bruk. Eller hur?

 

Ja, du får ursäkta alla mina frågor, och jeg förstår helt om du inte orkar svara mera. 🙂

 

Mvh. Filip 

Helt okej att du frågar, bättre att göra det före istället för efter liksom...

 

Momsen har inget med förmånsbeskattningen att göra utan det är att företaget betalar för och äger en sak som du har möjlighet att använda privat. Nu vet jag inte om du har aktiebolag eller enskild firma men enda sättet att vara säker på att inte få någon förmån i ditt fall är att äga fyrhjulingen själv och att betala för eventuella tillbehör som monteras på den. Det här är ett problem som även t.ex. bilhandlare har då även dom måste ha förmån för lagerbilar då dom har möjlighet att använda dom. Men hur skulle jag själv göra om jag var i dina skor? Sannolikt så skulle jag köpa in den i firman, montera tillbehör för en demomaskin behövs ju definitivt. Och den är ju ändå traktorregistrerad så jag skulle nog ta den diskussionen med Skatteverket om, och då menar jag verkligen om den uppstår. Vilket är möjligt men ovanligt... och jag skulle absolut hävda att den inte används privat (oavsett om jag använt den lite)... 

Förmånsreglerna är idag rätt omöjliga att förhålla sig till och det finns fullt med märkliga ställningstaganden, förmånsvärden och sätt att hantera det på. Man kan aldrig vara 100% säker på att man gör helt rätt då Skatteverket hellre fäller än friar och skall vi vara riktigt ärliga så blir det oftast inte så förfärligt mycket pengar som man får betala.... 

Jeg tackar for dina mycket nuancerade svar om både teori och praktik. 🙂