Hej!
Jag äger ett alldeles nystartat AB men allt höll på att gå på tok redan innan jag ens kom igång. Jag har aldrig haft ett företag tidigare och var inte föreberedd på de enormt långa uppstartstiderna för att få ett företagsbankkonto. Jag ansökte om det den 2/5 och det blev klart idag den 26/6. Alltså nästan två månader. Under den här tiden så hann mitt företag får en räkning (från VISMA). Eftersom bolaget inte hade något bankkonto eller post/bankgiro så gick det inte att betala räkningen. Då jag inte önskade att företaget skulle få anmärkningar innan jag ens hade kunnat starta så betalade jag räkningen som privatperson.
Fråga 1: Kan jag som privatperson få igen de pengarna från mitt företag. Om ja, hur gör jag det på bästa sätt?
Fråga 2: Om jag kan det, hur ska det bokföras så att allt blir korrekt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Bokför fakturan med:
Debet 5920
Debet 2641
Kredit 2893 (Företagets skuld till dig som privatperson)
Betala ut och matcha :
Debet 2893
Kredit 1930
Vänliga hälsningar
RoffaK
En fråga...
Om du inte fått något företagskonto förrän nu, på vilket konto har du då satt in aktiekapitalet? Där ska man ju ha ett intyg från banken att det är insatt och då måste det ju finnas ett konto.
Hej! Ja banken satte in det på ett sparkonto i början av maj när jag gjorde ansökan, men inget jag kunde betala företagets räkningar ifrån. Sen dröjde det nästan två månader innan banken fick allting klart med postgirokontot. Det blev alltså klart igår.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.