Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TommyS
NY MEDLEM

Rätta bokföring pga Skatteverkets ändrade syn på momspliktighet för Samfällighetsförening

Jag tänker att fler Samfällighetsföreningar sitter i samma båt eller har löst detta under året.

Hur ska bokföringen rättas i ekonomi från "utan moms" till "med moms" för hela 2022?

Tidigare har Samfällighetsföreningar varit momsbefriade och sedan 2022 har synen ändrats och blivit momspliktiga. Hur ändras bokföringen så att allt blir rätt från 2022 och framåt?

Jag ser några alternativ men osäker på om de är korrekt.

1. Korrigera alla verifikationer och skapa nya samt kvitta dem mot varandra där det behövs.

- Behöver fakturor göras om ?

- Hur hanteras bokslutsverifikatioer som resultat?

- Behövs ny stämma för att godkänna ändrad bokföring för 2022?

2. Räkna ut bokföringen "manuellt" och skapa några få samlade korrigeringsverifikationer för att få alla konton rätt i 2022s bokföring

- Behövs nytt stämma för att godkänna bokföringen?

3. Samma som alternativ 1 eller 2 men på 2023 års bokföring men skicka en momsdeklaration manuellt för 2022 till skatteverket

Hur har ni andra gjort omställningen från ej momsplikt till momsplikt? Vilken tågordning med rättning av föregående års och årets bokföring samt ändring av inställningar i Ekonomi har ni vidtagit?

Vad är inom ramen för "god bokföringssed" i detta fall?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inledningsvis så råder jag er att kontakta skatteverket och höra efter om de vill att momsen skall redovisas i en momsredovisning 2022 eller 2023.

1 A. jag skulle säga att ni enklast kan sumera ihop de saldon på de konton som det skall redovisas moms på och göra en manuell omföring på saldot. På så sätt slipper man gå in och rätta varje enskild verifikation.

Visar med ett exempel. 

Det finns ett saldo på 5 000 kr på konto 5460. En omföring av detta kan då göras via Bokföring > Verifikationer > Nya verifikation på följande sätt.

Det går att lägga till flera rader och flera konton i samma omföring för att få färre antal verifikationer.

1 B Då fakturorna ut mot medlem eller kund inte är helt korrekta så kan de behöva göras om. Skulle ta upp den frågan med skatteverket också.
kan ju påverka mottagarens bokföring om ni fakturerat ett momspliktigt företag som får dra av moms t ex.

1 C Då resultatet kommer att påverkas av förändringarna så kommer bokslutsverifikationerna behöva justeras. 

1 D Om det behövs en ny stämma eller inte är upp till er som förening. Information om det det förändrade resultatet och varför är dock lämpligt att skicka ut. Många gånger är det lättare att kalla till en extra stämma så man kan ta upp eventuella frågor direkt och så alla får ta del av svaren på dessa direkt.

2. Svaret på denna frågan finns i de svaren ovan så anser att den är besvarad.

3. Svaret på denna beror helt på vad ni får för svar när ni kontaktar skatteverket som jag nämnde inledningsvis.

Skall man följa bokföringslagen så skall justeringarna göras i 2022 dvs i det året som de har skett.

Gällande inställningar som behöver justeras i eEkonomi så bör ni se över företagsinställningarna i systemet. 

Inställningar > företagsinställningar

Ert momsregistreringsnummer skall läggas till. (Grunduppgifter)
Använd automatisk momsberäkning aktiveras för att förenkla bokföringen. (Bokföringsuppgifter)
Lägga till vilken momsperiod ni skall redovisa moms. (Bokföringsuppgifter)

Det kan vara något mer som eventuellt kan behöva justeras. Ett tips är att kontakta vår telefonsupport för ytterligare guidning gällande detta.
0470-70 62 00

Hoppas detta klargjorde era funderingar något.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim