Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sven_O
MEDLEM

Rätta i december dubbel inbetalning gjord i juli?

I förra momsrapporten för perioden juli-sept blev det fel i momsrapporten som lämnades in i november (lämnar in momsdeklaration kvartalsvis).

Det är en intäkt från USA, som inte påverkar moms jag ska betala eller få tillbaka. Intäkten kom med två gånger, beroende på att jag i årsbokslutet per den 30 juni hade en fordran för arbete jag utfört i juni men som jag mot faktura fick betalt för i juli.

Tacksam för hjälp för hur jag ska kunna lösa detta

 Kan jag korrigera den i december? För jag kan knappast ha kvar en fordran som är blev detbetald. Bokföringen är låst t o m november.

Och måste jag lämna in en ny momsdeklaration för perioden juli-sept trots att det inte påverkar momsbetalningen?

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att även om detta inte påverkar själva momsen som man betalar så bör det ändå korrigeras i rätt period, både bokföringsmässigt och momsdeklaration, så att intäkten redovisas rätt i momsrapporten i och med att den redovisas i en speciell ruta. Det krävs då att du låser upp, korrigerar och bokför om momsrapporten samt deklarerar om. Du kan dock kontakta Skatteverket och höra om det går bra att göra en rättning i denna perioden i både bokföring och momsdeklarationen, i och med att det enbart gäller en intäkt och ingen påverkan på momsen i sig. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så jättemycket för informationen, jag tror att jag är på väg att greja det. Men då jag skulle bokföra kom följande  meddelande upp:

 

Det finns verifikationer i SIE-filen där bokföringskonton har momskoder kopplade till sig. Momsredovisningen för den period du försöker bokföra i är redan skapad. Bokför du moms i en redan redovisad momsperiod ska en korrigering skickas till Skatteverket. Du gör korrigeringen manuellt. Om du inte vill att momsen ska påverkas kan du ta bort momskoderna i verifikationen.

Vill du ta bort momskoderna?

 

Vad ska jag svara ja eller nej?

Är osäker på vad det konkret innebär och rädd att göra fel.

Som jag ser det är det bara momskoden som är kopplad till kto 3045 som påverkas eftersom momsen kommer att minskas med 4865 kr (se bifogade exempel)

 

Alla momsrapporter jag skickat till Skatteverket har jag hittills gjort manuellt (papper).

Avser skicka in en nya momsdeklaration för perioden juli-sept.

Tacksam för hjälp (måste bli klar med detta under denna vecka innan jag åker bort och ska även göra momsdeklarationen för okt-dec)

Sven-Olof

 

 

ExempelBild.jpg

Hej igen!

 

Jag dubbelkollade med en kollega som kan eEkonomi och det ser ut att vara korrekt att momskoderna inte skall tas bort utan vara med baserat på den infon du gett, i och med att du skall korrigera det som blev fel. Jag skickar med en länk där du kan läsa om hur man rättar en tidigare periods momsrapport också här.

 

Precis det stämmer, momskoden i sig är kopplad till den rutan för försäljning utanför EU momsfri, så den rutan den perioden kommer minska med det beloppet efter du rättar momsperioden. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej igen!

Först av allt, du är fantastisk som hjälper mig att reda ut detta med momsavvikelsen. Utan dig vet jag inte vad jag skulle göra.

Nu har jag iaf fått momsen rätt (se rad  40).

 Är beredd att godkänna den, MEN så får jag upp följande meddelande:

Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras.

Klickar jag på kontrollera så står det under orsak: Avvikande datum

 

Det är verifikatnummer A7 som spökar och som har avvikande datum.

 

Den 30/6 hade jag en fordran på 4865 kr som jag bokade bort den 7/7 då pengarna kom in.

I övrigt hoppas jag bifogade bilder kan belysa problemet

Måste jag ta hänsyn till det eller kan jag godkänna momsrapporten ändå? Momsrapporten stämmer ju nu.

Tacksam för svar ännu en gång.

Sven-Olof

 

B1.jpgB2.jpgB3.jpgB4.jpg

 

Hej!

 

Åh ingen fara alls!

 

Jag rådfrågade min kollega inom eEkonomi och hon sade att det verkar nog som att i och med att A7 följer med i denna momsrapporten, så har den antagligen inte kommit med i sin periods momsrapport, dvs april-juni. Detta kan hända om man bokfört en verifikation efter momsrapport gjorts, och den kommer då med i nästa periods momsrapport. Här blir det ju lite klurigt för dig i och med att den egentligen borde ha kommit med i april-juni, men verkar inte gjort det i programmet. Frågan är lite om du har deklarerat den till Skatteverket i rätt period eller om den missades även i deklarationen? 

 

Här tycker jag nästan att du kan kolla med Skatteverket om det är okej att du redovisar intäkten i juli-septembers momsrapport, i och med att den tillhör ett stängt år. Om det är det, så är det bara att godkänna, så kommer denna intäkten från A7 redovisas i juli-september istället. 

 

Själva korrigeringen som du gjort ser bra ut, originalet är på I1 och korrigeringen på V3 och båda tar ut varandra. Det som stör är precis som du säger A7, och det är något som egentligen borde ha varit med i april-juni men som verkar inte ha kommit med. Kanske att du gjorde bokslutsverifikationerna efter du gjorde momsrapporten, och aldrig gjorde om momsrapporten efter det? Så här blir det som sagt lite knepigt, i att du i vanliga fall bör ta hänsyn till det, och ändra april-juni momsrapporten så att denna intäkten kommer med där, men nu har du ju ett brutet räkenskapsår vilket gör att du inte kan bara korrigera i det året hur som helst. 

 

Så innan du godkänner något så bör du nog kontakta Skatteverket och kolla om man kan redovisa detta i denna perioden istället, eller hur du skall göra. Det är ju som vi pratat om tidigare bara något som påverkar redovisningen av intäkt utanför EU ingen momspåverkan, så bör vara okej. Men som sagt, korrigeringen du gjorde ser bra och ut i momsrapporten så det stämmer iaf. Nu uppkom bara detta nya problemet som gället A7 tyvärr. 

 

Ha det fint!

/ Josefine