Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta i redan klar bokslut pga outnyttjat underskott

Hej,

Tidigare skötes min bokföring av en redovisningsfirma men jag tog över den och har gjort bokföringen själv nu ett tag. När jag första gången började i Visma e-ekonomi läste jag in min redovisningsfirmans SIFO (eller något liknande). Alltså bokfördes de transaktioner bokföringsfirmans hade gjort in i Visma och så byggde jag på/fortsatte bokföringen därifrån. 

Jag gjorde bokslut och skickade in underlag till skatteverket och har nu fått från skatteverket brev om att jag inte har redovisat något outnyttjad underskott i föregående skattemässiga justeringarna(INK2S).

vidare uppmanas jag att skicka in rättad inkomstdeklaration om föregående års underskott ska tillgodoräknas. 

Mina frågor:

1. Vad innebär detta?

2. Måste jag skicka in rättat inkomstdeklaration?

3. Hur gör jag detta i Visma e-ekonomi? Låser upp deklaration och rättar detta, men då undrar jag om ni kan steg för steg beskriva hur jag gör.

4. Jag måste väl registrera föregåendes underskott först och då undrar jag hur jag gör det?

 

MVH

ENB

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Ja du ska skicka in en rättad deklaration. 

Om det funnits ett underskott tidigare år finns det redan i din bokföring så den behöver inte rättas. Ta fram tidigare deklarationer och leta fram underskottet som var kvar från föregående år och för in det i den aktuella rättelsedeklaration så har du rätt att dra av det från kommande vinster. 

SIE-fil var det som du läste in från byrån. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu förstår jag inte riktigt. Om det redan finns i bokföringen varför följde den inte med in i skattedeklaration när jag gjorde bokslutet?

 

Menar du att jag ska låsa upp deklarationen och ändra den i Visma med föregåendes underskott? För att göra det enkelt, undrar jag om du stegvis kan beskriva vad jag behöver göra i min bokföringsprogram (Visma)

 

Eller om jag tolkar dig rätt så behöver jag inte göra något i Visma (bokföringen) utan bara fylla i blanketten och skicka in till skatteverket.  

Hejsan! 

Du behöver inte rätta inne i Visma eEkonomi, du behöver bara rätta själva deklarationen. Jag hjälper dig gärna med detta, har du använt vår modul Deklaration/ Årsredovisning till eEkonomi för att skicka in deklarationen till skatteverket? När du använder den för första gången behöver du lägga in beloppet för underskott manuellt, det gör du via Deklaration - Skattemässiga justeringar - Justeringar. Kommande år om du använder tillägget så kommer beloppet med automatiskt. 

Dessa steg kan du följa om du använt tilläggsmodulen för att rätta. 


1. Står du inne i eEkonomi kan du klicka på Visma eEkonomi Smart - Deklaration/ årsredovisning. Välj vilket räkenskapsår det gäller. 

2. Klicka på Årsredovisning, är denna också inlämnad och låst klickar du på Inlämning och bockar ur Lås årsredovisning

 

3. Klicka sedan på Deklaration  - Inlämning - bocka ur Lås deklaration. När du låste deklarationen sist så skapade programmet en verifikationen Bokföring av årets resultat, denna kommer automatiskt också korrigeras när du låser upp så du slipper tänka på den biten själv. 

4. Nu kan du göra dina eventuella ändringar i deklarationen, som sagt så lägger du in underskottet via justeringar enligt ovan - glöm inte att klicka på spara på denna sidan när ändringen finns inlagd. 

5. När du är klar kan du skapa om deklarationen på nytt, välj din Resultatplanering först och gå sedan till Inlämning för att skapa/låsa deklarationen på nytt. Verifikationen för Bokföring av årets resultat skapas på nytt med korrekta värden efter eventuella ändringar. Innan du låser kan du förhandsgranska deklarationen för att se om beloppet denna gång finns med för säkerhetsskull. 


När det gäller Årsredovisningen så är jag dock osäker på om även denna måste skickas en rättelse på, eftersom att den fått låsas upp, skapas om och låsas på nytt. Kan vara bra att dubbelkolla det också. 


Återkom om något känns oklar! 
/My