Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

Representation för annat företags räkning?

Hej,

En anställd i mitt konsultbolag har behov av att representera å det företags vägnar där konsulten har sitt uppdrag. Representationen betalas med kreditkort från mitt företag (personligt och kostnaderna ersätts med rese-/representationsräkning som underlag).

Jag har en överenskommelse med företaget (min kund) att fakturera representationskostnaderna krona-för-krona.

Innan detta blir aktuellt så undrar jag: 

- Om upplägget ens är möjligt, hur hanteras bokföring, moms och kvitton?
- Jag ska väl inte göra avdrag för representation då det inte är kostnader för kund till mitt företag?
- Kan man förenkla genom att jag och företaget struntar i avdragsrätten (som ju är marginell) och hanterar representationen som ren kostnad? Ska jag i så fall dra av ingående moms och sedan lägga på 25% moms på min faktura? Vilka konton används för bokföringen?

/stabo
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja upplägget är möjligt
Du bokför den delen som en fordran och när du får betalt för det krediterar du din fordran - då det inte är din kostnad/intäkt
Du kan hantera det hur du vill om du absolut vill ha det så, huvudsaken det blir kostnadsneutralt för din del eftersom det är din kunds kostnad - inte din

Kontot för representationskostnaden är ju 6072, sedan bör du då skapa ett eget intäktskonto eftersom din debitering också ska ligga utanför ditt beskattningsbara resultat.

Mikael

Tack för snabb respons, blir det rätt så här?

Jag bokför kostnaden mot 6072 och drar av ingående moms.

Jag fakturerar kostnaden (exkl moms och lägger på 25%). När fakturan betalats så delar jag upp kostnaden och det belopp som gäller för representation bokförs mot exvis 3590 Övriga fakturerade kostnader.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja konteringsmässigt är det ok, se också till då så att du inte räknar med intäkten när du sedermera ska deklarera ( kanske lägga till i kontonamn - ej skattepliktig intäkt? )

Mikael

Hmmm. Kan nog tycka att det är lite dumt att blanda in kto 6072 då det ur ditt företags synpunkt inte är representation och dagens regler inte medger avdrag (vilket kto 6072 iofs avser). Blir dessutom märkligt då det momslyft du får göra är begränsat om man ser det som representation.

Personligen skulle jag bokat det som ett utlägg och hanterat det över ett avräkningskonto och bifogat underlaget till kunden. Står lite att läsa här: https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakturering...

Iofs så är det väl en sak som inte stämmer och det är då att kunden skall ha betalningsansvaret till leverantören men det blir ändå mest rätt. Alternativet, tycker jag, är att använda reglerna för vidarefakturering men det kan ju bli lite märkligt med momssatser beroende på vad det gäller. 
Men att boka det som 6072 tycker jag blir lite olyckligt då det inte är en omkostnad i din verksamhet. Lycka till!

Tack!

Ursprunget till min fråga var just en vånda att blanda in 6072 då det inte är en representation för mitt företag och det borde kunna leda till frågor från Skatteverket.

Har du förslag på lämpligt kontonummer för bokföring via ett avräkningskonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som jag skrev från början: bokför utlägget som en fordran.
Debet 1680 och kreditera det kontot när betalningen kommer in
Mikael

Som vanligt med bokföring så finns det många sätt. Jag väljer att använda 1680 som du beskriver. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klokt beslut tycker jsg:)