Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Nettan5
MEDLEM

Representation momsfri verksamhet

Jag bokför åt en momsfri verksamhet (assistansbolag) och nu har det varit julbord med personalen.
Hur bokar jag ett kvitto som detta
5 assistenter + chefen
Mat 2428:-
Starköl 118:-
Dricks 154:-
Totalt onk moms 2700:-

Nästa fråga
Chefen är ofta ute på lunch och middag, ibland med alkohol.
Hon skriver upp namn på de personer hon bjudit på mat på kvittot. Jag får anta att det har direkt anknytning till jobbet.
Är både chefens och gästens kostnad ej avdragsgill representation?
Ska chefen förmånsbeskattas?

Ibland är det enbart alkohol på kvittot, hur bokför jag det? 

Det är snurrigt numera det här med representation =/
6 SVAR 6
Nettan5
MEDLEM

Fler frågor...
När mina båda chefer är ute på kundbesök blir det ofta en lunch på vägen eller på den ort dom besöker. 
Hur bokför jag detta? Ska dom förmånsbekattas?
Ibland ingår även småsaker dom köpt på macken när dom tankat, nötter, cola, en macka etc.
Hur hanterar jag detta? Vilket konto använder jag? 

Dom har köpt en present till en kund för 299:- (nalle till en kund som är barn), är det ok som representationsgåva?

Ge bort presentkort i julklapp till personal? Det står inte specat på kvittot att det inte går att byta mot pengar .

Fler frågor...
När mina båda chefer är ute på kundbesök blir det ofta en lunch på vägen eller på den ort dom besöker. 
Hur bokför jag detta? Ska dom förmånsbekattas?
Ibland ingår även småsaker dom köpt på macken när dom tankat, nötter, cola, en macka etc.
Hur hanterar jag detta? Vilket konto använder jag? 

Dom har köpt en present till en kund för 299:- (nalle till en kund som är barn), är det ok som representationsgåva?

Ge bort presentkort i julklapp till personal? Det står inte specat på kvittot att det inte går att byta mot pengar .
Inger_3
MEDLEM

Helt allvarligt? Enbart alkohol är inte ok, anser jag! Arbetar själv för ett assbolag och hos oss är alkohol inte ok överhuvudtaget! Då dras det som förskott på lönen. Vet inte hur stort bolaget är, men kanske ska du upplysa om att det finansieras med skattemedel och inte chefens egna pengar. Verkar som att det utnyttjas lite väl frekvent.

De ska förmånsbeskattas för sina luncher. Precis som övrig personal.
Charlotte8
MEDLEM

Gå in på skatteverkets hemsida och sök på representation. All representation ska konteras som icke-avdragsgill men viss moms får ändå dras. Det finns en beräkningssnurra på skv's hemsida där du lägger in beloppen och en uträkning.
Vad gäller presentkorten så får du väl anta att de inte går att lösa in mot kontanter och då är de ok och skattefria upp till 450:- (det är ingen moms på presentkort).
Luncher, godis etc är egna kostnader och bör därför dras på deras löner. Du kanske ska upplysa dom om att det inte är ok att betala detta för bolagets pengar.
Inger_3
MEDLEM

Håller med. Snacks kan inte "ingå".

Representationsluncher ska inte förmånsbeskattas 

Mikael