Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MsZ73_
MEDLEM

Representation utland

Hej,

Jag blir inte klok på det här med representationer i utlandet. 

Vi har bjudit tre kunder plus våran personal från oss, alltså totalt fyra personer, på middag utomlands. Totala kostnaden blev ca 2.000 kr.  Tänker jag rätt här när det gäller avdragsgillt och ej avdragsgillt? Är det 300kr/person som är avdragsgillt (6071) och resten ej avdragsgillt (6072)? Då skulle själva konteringen se ut som nedan. Är det rätt?

 

1930 - 2.000 kr Kredit

6071 - 1.200 kr Debet

6072 - 800 kr Debet

 

När det gäller fika eller lättare förtäring som inte ersätter ett mål, är då 60kr/person avdragsgilla?

 

Vid teaterbesök eller annat event, är då 180 kr/person avdragsgilla?

 

Tacksam för konkreta svar och gärna exempel om ovan kontering är fel.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inget av det är avdragsgillt utan hela summan på 2 000 kr skall bokföras på konto 6072.

1930 Kredit 2 000
6072 Debet 2 000

Det är moms på 300 kr per person som är avdragsgill moms men det gäller inte när representationen skett i utlandet. 

När det gäller fika eller lättare förtäring som inte ersätter ett mål, är då 60kr/person avdragsgilla så är det helt korrekt

 

Vid teaterbesök eller annat event, är då 180 kr/person avdragsgilla. Detta stämmer också.

Skatteverket har en bra sida där det finns ett formulär man kan fylla i för att berökna vad som är avdragsgillt och hur mycket moms man får dra av. Den fungerar däremot enbart vid representation i Sverige där viss moms får dras av.

Skatteverket representation

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim