Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Resor på företagetsbekostnad

Hej,


Jag är en IT konsult som har mitt egna AB och är ensam anställd som har en kund i Australien. Nu vill kunden anställa mig på heltid och erbjuder mig att flytta dit. Det betyder även att min familj, fru som är suppleant i mitt AB och sköter min bokföring och dotter 11 månader flyttar med. 

Jag kommer behålla mitt AB och eventuellt ha möjlighet att fortsätta ta lite jobb med andra kunder via det efter arbetstid. 

Frågan gäller nu resorna.
Jag hörde med Skatteverket och man får inte ta flygbiljetterna från och till Australien som avdragsgillt. t.ex. så kommer vi åka hem ett par gånger på ett år och då kommer jag även arbeta från mitt kontor i Sverige för dem i Australien under tiden. (Skiftar lokal lite) 

Kan jag köpa/betala flygbiljetterna för både mig och min fru när vi reser till och från Sverige - Australien även om det inte är avdragsgillt och bokföra det som resekostnader grupp 58. 

 

Spelar det någon roll att jag blivit fast anställd ? 
Om jag fortsätter konsulta dem via mitt AB och besöker kunden och arbetar där då tänker jag att det inte är något konstigt med att ta det som resekostnader (Syfte: företagets AB intresse).

Om svaret är Nej inte om du är anställd av dem. Så är en följdfråga (Om det är så kinkigt) 

Vad händer jag säger till företaget i Australien att de endast kan anställa mig på 50% och 50% ska fortsatt vara konsulting och fakturering till mitt AB... Får man ta det som en resekostnad då ? 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!


Vad roligt det låter!

 

Om Skatteverket säger att det inte är avdragsgillt så rekommenderar jag dig inte att bokföra det mot kontogruppen 58XX utan istället mot tex 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader, förutsatt att du faktiskt får betala det med företagets pengar. Detta bör du också kolla med Skatteverket, då det kan vara något du får betala med privata pengar.

 

Förstår tyvärr inte riktigt din fråga om det spelar någon roll att du blivit fast anställd? Tänker du om det spelar roll kring om du ens får betala biljetterna med företagets pengar? Om det är relaterat till din sista fråga så skulle jag säga att antagligen nej, då det antagligen inte anses som en tjänsteresa, utan en arbetsresa (om än väldigt lång resa), men det är bäst att kontrollera med Skatteverket alternativt ta hjälp av en konsult som kan rådgiva dig kring dina frågor. Det är möjligt att man kan tänka annorlunda om det blir 50/50, då en del faktiskt blir fakturerat från företaget men det är också något som är bäst att kontrollera med Skatteverket. Här finns det lite mer information kring tjänsteresa och arbetsresa som kanske kan hjälpa dig på traven. 

 

Ha det fint!

Josefine

Johan Ekman
UTFORSKARE

Tack Josefin! Utforskar detta vidare lite till. 🙂