Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paul Stenvadet
UTFORSKARE

Köpa resväska / kabinväska på företaget

Hej!

Är en resväska avdragsgill? Jag är egenföretagare och arbetar som IT-konsult, har aktiebolag och reser ibland i jobbet. Med vänlig hälsning Paul

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är den

Mikael

Tack Mikael!

Vill nog, tyvärr (förlåt Mikael), invända lite mot det. Med tanke på att den även kan användas privat så finns det nog stora möjligheter att Skatteverket inte skulle godkänna ett sådant avdrag i sin helhet. Beror möjligen på hur mycket man reser i tjänsten. Tillhör man den kategorin som reser nästan hela tiden så borde det kunna gå men annars är, åtminstone jag, skeptisk. Så helt glasklart är det nog inte. Lite som arbetskläder där man egentligen inte kan ge ett klart svar utom när det gäller skyddskläder. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Paul
Ett sådant avdragsyrkande är korrekt
Mikael

Okej. Då vet du något som inte jag vet och inte heller kan hitta. Men jag kan absolut hålla med om det om man man reser mycket i tjänsten. Skulle dock inte säga att det är ok rent generellt.
Har å andra sidan aldrig varit med om att någon gjort det avdraget heller oavsett hur mycket dom åker. Over and out!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Intressant diskussion om resväskor. Det är verkligen luddigt - beroende på om/hur/när den kan användas osv.
Hittade en rätt kort förklaring på företagande.se "Obs! Den som reser mycket i tjänsten bör också kunna låta aktiebolaget köpa in resväskor som ska användas vid tjänsteresor." 
(Hittas under punkt 4 i länken).

Här nämns ju order "bör", så det är som ovanstående användare skriver väldigt oklart. 

Känns inte riktigt som att du får ett helt 100%igt svar, klokast blir du nog om du kollar med Skatteverket direkt och får bekräftelse på vad just du som företagare får göra. Du får jättegärna återkoppla svaret om du kontaktar Skatteverket.