Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Röra i ombokning av fg års resultat.

(updated by MattiasLd ‎2020-01-10 11:03 )

Hej

Jag verkar ha gjort något konstigt i förra årsavstämningen. Antar att jag först satt fel datum och sedan har det blivit galet när jag gjorde korrigeringen. 

2020-01-10_10-47-13.png

Hur ska jag rätta till det? 

Tacksam för hjälp.

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Re: Röra i ombokning av fg års resultat.

Hej Mattias! 

På sidan Då ska du låsa din bokföring kan du hitta lite mer information gällande låsning, om/när det är eventuellt okej att låsa upp sin bokföring. 

Ett tips är också att se över hur ofta du låser din bokföring. Det är storleken på företaget som avgör hur länge du får vänta med att låsa bokföringen. 

Om du inte får låsa upp bokföringen så är praxis att rättningen ska ske i den perioden som du hittade felet. 

Visa lösning i originalinlägg

12 SVAR 12
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag skulle behöva lite mer info innan jag kan hjälpa dig fullt ut.

Vilket bokföringskonto är det vi tittar på? Är beloppet 177 237,58 2017 års resultat?  Är det bokfört under 2017?

och är 2018 års resultat bokfört?

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Anna!

Det är konto 2098 - Vinst eller förlust från föregående år.

Resultatet gäller vinst från 2018, vilket var första året med verksamhet. 

/Mattias

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Okej, då är jag med.

2018 års resultat bokförs den sista dagen det räkenskapsåret (2018-12-31). Här har min kollega Per förklarat hur du gör: Bokföra årets resultat »

Sen första dagen på det nya året (2019-01-01) så bokför du Föregående års resultat. Det har Per också skrivit om i tråden: Bokföra föregående års resultat »

Om jag hade varit du så hade jag gjort om verifikationen. Är perioden inte låst så kan du öppna de befintliga verifikationerna och ändra kontona.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen!

Perioden är tyvärr låst, så jag måste lösa det på andra sätt. 

Värt att nämna: Jag har aktiebolag och använde deklarationstillägget när jag gjorde avslut förra året. 

Ur artikeln:

OBS! Om du har ett aktiebolag och arbetar i Visma eEkonomi med deklarationstillägget ska du inte boka upp resultatet, utan det görs automatiskt när du låser deklarationen.

Kan det vara så att det blivit dubbelbokat?

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

(updated by Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-01-20 13:34 )

Nu vet jag inte riktigt hur verifikationerna se ut i sin helhet, men jag skulle gissa att detta har hänt: 

Verifikation A439 - Ombokning av fg års resultat

Verifikationen är bokförd med datum 180101 vilket är rätt om det är som så att du har bokfört något resultat 2017. Men du skriver att 2018 är ditt första år, därför blir jag lite fundersam till varför den verifikationen är med? 

Verifikation A5 - Ombokning av fg års resultat 

Verifikationen är bokförd med datum 190101 vilket känns rätt i och med att du har ett resultat från 2018 och förhoppningsvis har bokfört det resultatet 181231.

Verifikation A64 - Korrigering av A439

Här tror jag att det blir lite stökigt. Denna verifikationen är en korrigering av A439 och dessa är bokförda på olika år. Vanligtvis ska korrigeringar göras inom samma år. Kan du förklara bakgrunden till denna verifikationen? 

Återkom gärna med lite mer detaljer så ska vi säkert kunna hjälpa dig! 

Highlighted
NY MEDLEM

Precis, 2018 var mitt första år. 

Som du säger så ser det konstigt ut med datumen. Skulle tro att jag råkade skriva 180101 istället för 190101 och det var därför jag gjorde korrigeringen A64. 

Då har jag säkert fått fel på datumet en gång till. 

Highlighted
ANSTÄLLD

Hej, 

För att säkerställa att du får korrekta svar av oss så du kommer vidare hade jag gärna sett en bild på verifikation A439 och A64 i sin helhet, klicka på verifikationen så den öppnas. 

Återkom gärna med dessa så fortsätter vi kolla på det! 🙂
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Här är de:

a439.pnga64.png

Highlighted
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Dem speglar varandra och är korrekt uppställda men problematiken är ju datumet på korrigeringsverifikationen som skapats, imed att den inte påverkar det räkenskapsåret uppbokningen uppstod i. Gällande verifikation A5 så ser den helt korrekt ut, den behöver du alltså inte röra eller ändra på. 🙂 

A439 och A64 behöver du däremot korrigera, detta för att uppbokningen på A5 inte ska påverkas och nollas istället bland annat och såklart för att den löpande bokföringen av räkenskapsår 2018 ska stämma. Klicka på verifikationen A439  - Åtgärder  - Skapa korrigeringsverifikation, vänd kontona motsatt precis som du gjort på korrigeringen A64 men glöm inte att ändra datum så det är samma som ursprungsverifikationen A439 har. Är det så att skapa korrigeringsverifikation inte finns av en anledning kan du också skapa verifikationen manuellt under Bokföring - Verifikationer - Ny Verifikation, lägg en kommentar för vad den gäller i beskrivningen. 
Du gör sedan precis samma sak med A64, med risk för att vara tjatig så glöm inte datumet. Kan vara lätt att missa i all hast. 🙂 

Återkom om något känns oklart! 
/My