Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Saldo mellan bankkonto och företagskonto stämmer inte - eEkonomi

Hej,

Jag försöker nu jobba med årsavstämningen för 2017. Saldot på företagskonto och bankkonto stämmer inte alls med varandra.

Jag
har kollat och bockat av alla händelser månad för månad. Alla transaktioner är korrekta. Det jag hittar som kan vara fel är att vissa bokföringsdatum i programmet och i banken är olika...
Spelar det nån roll att det blir så fast summorna i båda två konton är samma?

Jag bytte från Enskild firma till eEkonomi för 2-3 månader sedan. Kan det vara att något blev fel när jag importerade uppgifterna från Enskild firma till eEkonomi och jag inte uppmärksammade det?

Summan på banken är 32170.
eEkonomi är 30134.

Hur gör jagt för att det ska bli rätt?
Tacksam för svar!

Mvh
Waris
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontrollera för det första att inga transaktioner du bokfört i slutet av året finns först på kontoutdraget kommande år om du som du beskriver 

" att vissa bokföringsdatum i programmet och i banken är olika..."

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Mikael!

De tre transaktionerna var under maj, augusti och november.
Jag bokförde dem manuellt i Enskild firma.

Och jag hade bara en obetald kundfaktura under 2017 som jag fick betalt i januari 2018. Allt är bokfört och klart för i år.

Ingående balans var 32 005 kr. Inte så stor skillnad jämfört med kontoutdraget.

Kan man avrunda så här stor summa på nåt sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Det är inte att rekommendera.
Du vet ju differensen och då bör du analysera kontot i bokföringen mot kontoutdraget månad för månad till dess du hittar felet.
Börja med att kontrollare att Ingående balans på kontot i bokföringen stämmer med Kontosaldot IB på kontoutdraget

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har egentligen kollat det. Men jag kan göra det en gång till för säkerhets skul.

Jag hade som sagt allting under 2017 i Enskild firma.
Om jag inte hittar felet, vet ni om det finns annan utväg för mig?

Jag försöker hitta en lösning i forumet men har inte lyckats ännu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du hittar nog inget annat svar för att det är i jämförelsen mellan din bokföring och bankens kontoutdrag som svaret på vad som är fel ligger

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen för svaret.
Jag har skrivit ut kontoutdrag och bokföring och jämfört dem med varandra. Inget fel har jag hittat.
Det kan vara fel från året innan som jag inte märkte, dvs 2016.
Nu vet jag inte hur jag ska göra....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jämför kontots ingående balans vid räkenskapsårets början(ingående saldo) med kontoutdragets ingående saldo vid årets början för att se om du hittar någon differens där

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen!
Jag har anlitat en konsult nu..