Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Saldo på momskonto 2650

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-18 11:00 )

Hejhej, ett litet minikaos har uppstått i min momshantering....

Momsen jag fick tillbaka för 2018 kom in på mitt privata konto 2019-02-19, belopp 7274 kr.

Jag har sen flyttat pengarna till mitt företagskonto 2019-04-05 (lite sent jag vet).

På momskonto 2650 för perioden år 2019 står det:

Ingående saldo:  7192,00

2019-04-05, övrig insättning,  belopp: -7274,00  kontosaldo: -82,00

2019-12-31, momsredovisning jan-dec 2019, belopp: 7369,00  kontosaldo: 7287,00

Utgående saldo: 7287,00

Jag förstår inte vad jag ska göra helt enkelt. Jag ska väl flytta momsen jag fick tillbaka på något vis? Hur då? Och stämmer siffrorna ihop? De 82 kronorna var momsen på en leverantörsskuld.

Tack på förhand, siffrorna snurrar runt i huvudet just nu.

Mira

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Re: Saldo på momskonto 2650

1. På vilket sätt är den felaktig? 

2. Räknade du med denna leverantörsfakturan i momsredovisningen som du lämnade in manuellt? 

Punkt 7 i checklistan förklarar hur du ska bokföra när du betalar eller får tillbaka pengar från Skatteverket. Som enskild firma delar du ditt privata skattekonto och behöver således inte bokföra mot skattekontot om du vill, men vi brukar rekommendera det för att du ändå ska ha koll på vad som är firmans pengar. 

När du 190219 fick pengarna från Skatteverket insatta på ditt privata konto borde du bokfört 2018 debet och 2012 kredit.

Punkt 8 är ombokningen av momsen från redovisningskontot för moms till skattekontot. Detta bör du också göra för att tömma saldot på momskontot och flytta över det till skattekontot som en fordran eller skuld. Eftersom du fick pengar av Skatteverket så ska du bokföra 2650 kredit och 2012 debet. Saldot ska vara det på momsrapporten, dvs det beloppet som du skulle få tillbaka från Skatteverket. 

Visa lösning i originalinlägg

15 SVAR 15
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-18 11:00 )

Hej Mira! 

Jag har lite svårt att tyda exakt vad som hänt, men jag vill börja tipsa dig om att läsa Checklista för moms för att se alla steg du bör göra i samband med en momsredovisning. 

Tänk på att byta flik i checklistan så att du kollar på checklistan för Enskild firma. 

Återkom om du har fler frågor efter att du kollat på checklistan 🙂 

Highlighted
UTFORSKARE

Hej Lisa!

Nu har jag kollat checklistan igen men förstår inte vad jag ska göra. Hur borde det se ut på konto 2650? Ska det vara ett ingående saldo där 2019?

Jag har antagligen satt in momsen jag fått tillbaka på fel konto iallafall, jag tänkte nog att "redovisningskonto för moms, det måste ju vara hit den ska!"

Jag vet heller inte ifall programmet visste om att jag hade en leverantörsskuld med 82 kr moms, eftersom jag fått den som pappersfaktura, har för mig att jag funderade runt det där. 

Ja jag var höggravid och sjuk så minnet är lite blurrigt men bokslutsunderlaget på papper är som tur är klart och tydligt. 🙂

UTFORSKARE

Fast nej, det står på konto 2650, 2019-04-05: 1930 debet 7274 kr, kredit 2650 7274 kr.

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Det är väldigt vanligt att man har ett ingående saldo på 2650 vid ett nytt år, eftersom rapporteringen och betalningen av momsen sker en tid efter det att perioden är avslutad. 

Det som händer på konto 2650 - Redovisningskonto för moms löpande under året är att du har verifikationer från momsredovisningen där man nollar momsen på respektive momskonto och bokför mot 2650. Sedan i samband med betalningen till/ utbetalningen från Skatteverket så bokar man bort beloppet på 2650. Det är enbart verifikationer av denna typen som ska finnas på kontot. 

Leverantörsfakturan som du pratar om, den med en moms på 82 kr, hur är den leverantörsfakturan bokförd? 

Highlighted
UTFORSKARE

Jag använder bokslutsmetoden och jag gick efter Skatteverkets broschyr för hjälp med förenklat bokslut. Jag förstod inte riktigt förra året hur årsavstämningen, momsredovisningen och deklarationen förhöll sig till varandra eller i vilken ordning jag skulle göra allt. Nu har jag fattat det som att man gör årsavstämningen och därifrån kan man lätt sen göra båda momsredovisning och deklaration.

Så jag har nog missat att bokföra leverantörsskulden i programmet vid slutet av året, och bara registrerat betalningen i början av 2019. Och sen har jag eventuellt (minns ej helt) skickat momsredovisningen från programmet men fyllt i deklarationen manuellt på Skatteverkets hemsida. Så då kanske momsredovisningen blev utan skulden men deklarationen med den?

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Ja årsavstämningen är en bra början, även vår checklista för årsavslut är en bra hjälp i samband med att du avslutar ett år. I grund och botten så handlar det om att du ska göra avstämningar för att se att allt är korrekt bokfört innan du låser året och skapar deklarationen. 

Det är absolut möjligt att du missat att bokföra leverantörsskulden i slutet av året. När du skapar årets sista momsredovisning så bokas alla kundfodringar och leverantörsskulder upp automatiskt, förutsatt att du har lagt in fakturorna i programmet. Men om du la in den i början av 2019 så är väl den fakturan med på momsredovisningen för 2019? Innebär det i så fall att du egentligen har dragit av den manuell 2018 och sen via momsredovisningen 2019? 

Highlighted
UTFORSKARE

Ja, så måste det väl ha blivit.

Highlighted
UTFORSKARE

Så jag måste alltså:

1. Korrigera den felaktiga bokningen av momsen jag fick tillbaka, hur exakt gör jag detta?

2. Fixa till de 82 kronorna... var då? På årets momsredovisning? Har inte skickat den än.

Sen förstår jag inte skillnaden mellan punkter 7 och 8 på "Checklista moms" (för enskild firma), så jag vet inte om jag behöver göra något mer med förra året?

Tack så mycket för hjälpen, jag ville egentligen att ett proffs skulle fixa bokslutet det här året men de svarade aldrig så nu sitter jag här ändå. 😧😅

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

1. På vilket sätt är den felaktig? 

2. Räknade du med denna leverantörsfakturan i momsredovisningen som du lämnade in manuellt? 

Punkt 7 i checklistan förklarar hur du ska bokföra när du betalar eller får tillbaka pengar från Skatteverket. Som enskild firma delar du ditt privata skattekonto och behöver således inte bokföra mot skattekontot om du vill, men vi brukar rekommendera det för att du ändå ska ha koll på vad som är firmans pengar. 

När du 190219 fick pengarna från Skatteverket insatta på ditt privata konto borde du bokfört 2018 debet och 2012 kredit.

Punkt 8 är ombokningen av momsen från redovisningskontot för moms till skattekontot. Detta bör du också göra för att tömma saldot på momskontot och flytta över det till skattekontot som en fordran eller skuld. Eftersom du fick pengar av Skatteverket så ska du bokföra 2650 kredit och 2012 debet. Saldot ska vara det på momsrapporten, dvs det beloppet som du skulle få tillbaka från Skatteverket. 

Visa lösning i originalinlägg