Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linköping
MEDLEM

Sälja företagsbil till anställd

Vi har leasat en företagsbil, föra månaden var leasing klar  och vi betalade ett lösenvärde på 28000 kr ex moms. Nu  tänkte vi sälja bilen till en anställd - hur ska jag bokföra pengarna vi får för bilen.

Vi har anläggningstillgångar.

12 SVAR 12
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om ni tänker sälja bilen till en anställd så är det MYCKET viktigt att sälja till marknadsvärde, helst med två olika (oberoende) värderingar. 

Säljs bilen till ett lägre värde än marknadsvärde så är mellanskillnaden att betrakta som lön, beloppet ska då skattas och arbetsgivaravgifter ska betalas in.

 

//Carina

Jag väntar svar från en bilsäljare om marknadsvärdet, återkommer.

 

Linköping
MEDLEM

Har fått ett pris från bilhandlare, bilen är värd 140000 . Vår anställd ångrade köpet(det var dyrt enl. honom) så vi ska sälja bilen privat för 100000 .

Restvärde i bokföringen 33250 kr 221231, inköp och lösen bokfördes på 1240.

Vilka konto ska jag använda vid försäljning?

Vad är det för bil? Är det en som ni har dragit momsen på vid inköp?

 

Det var en tjänstebil som vi köpte på leasing, ingen moms vid inköp.

Ok, då är det ingen moms vid försäljningen heller och därmed ingen moms som ska redovisas på kvitto/faktura.

Då ska jag försöka förklara konteringen. 

Kredit 1240 (eller det konto du lagt bilen på i balansräkningen)  -35 000 kr

Debet 1249 (eller det konto du gjort avskrivning på i BR)  1 750 kr

Debet 1930 det belopp som du erhåller för bilen vid försäljning, t ex 100 000 kr

Kredit 3973 resterande belopp för att få balans på verifikatet, dvs vinsten på försäljningen, -66 750 kr med ovan siffror.

 

Du ska inte ha någon momskod på 3973

Lycka till!

 

//Carina

 

Tack för det.

Varför 1240 K - 35000 ?

Ska man inte skriva inköpsvärde på 1240?

Du skriver att du lagt inköp på 1240 och har ett restvärde i bokföringen på 33 250 kr.

När du säljer en bil som ligger som anläggningstillgång så måste du ta bort den från tillgångarna (balansräkningen), därför krediterar du på 1240 med det belopp som du köpt in bilen för och debiterar 1249 med det belopp som motsvarar de avskrivningar som gjorts.

Jag förstår nu, tack :).

 

En fråga till:

Vi har en till bil som vi ska sälja men det är andra villkor  på bilen.

Den anställde betalar förmånsvärde varje månad via lön, på den betalade vi också en lösensumma på 38000,

den bilen ska vi sälja då han går i pension . 

Kan jag använda samma bokföringar som på den första bilen, skillnaden är bara att den andra bilen var förmånsbil.

 

CarinaEsp
CHAMPION

Det har ingen betydelse om det varit en förmånsbil eller inte. Samma regler och samma bokföring ändå.

Linköping
MEDLEM

toppen, tusen tack för hjälpen.