Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja verktyg/maskin till eget aktiebolag - eEkonomi

Hej.

Jag designade och byggde för några år sedan (2011) en CNC-fräs av den högre skolan bekostad privat (ca 100 tkr inkl. moms).

Jag driver sedan 2017 ett AB (på sidan av mitt dagjobb) inom tillverkningsindustrin. Jag tillverkar medicinteknisk utrustning och håller på med "annan naturvetenskaplig forskning och utveckling".
Fräsen har sedan bildandet använts i bolaget men jag äger den fortfarande privat.

Jag tänker nu att det kanske är dags att bolaget får köpa maskinen av mig.

Fråga 1: Vad jag förstår finns det egentligen inget hinder för bolaget att köpa den av mig privat, bara jag på ett spårbart sätt värderar den. Jag är även medveten om att den kommer behöva skrivas av och jag får inte dra av moms. Har jag uppfattat detta korrekt?

Fråga 2: Jag har kontaktat en konsult för själva värderingen men om de inte kan hjälpa mig med detta, vore det helt fel att sätta värdet till vad ingående delar kostat? Jag har en gammal Excel-fil med rader för varje inköp, dock inga kvitton/fakturor i ngn större utsträckning.

Fråga 3: Måste jag som privatperson hantera försäljningen skattemässigt på ngt sätt? Blocket skriver att om man säljer en enskild vara (ej återkommande) med en vinst över 50tkr måste man skatta på försäljningen. I mitt fall kommer jag sannolikt inte ta ut ett högre pris än jag lagt på maskinen så vinsten blir ju obefintlig. Dock har jag ju lite svårt att bevisa vad jag lagt ut.

Vad tror ni?

Mvh L
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

1
Det går bra att sälja, ingen mlmshantering
2
Ja styrkt kostnad går också bra
3
Du får använda dig av din dokumentation som underlag Fastställa ett skäligt pris och deklarera ev vinst av försäljningen eftersom du säljer till eget bolag
Enklast blir att sälja till den kostnad du har dokumentation på

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael!
Fd medlem
Inte tillämpbar

PS.
Med styrkt kostnad, menas då kvitton/fakturor eller min Excel-lista?
Jag kan nog skrapa fram offerter och kanske fakturor (om jag fått dem digitalt) på vissa delar iaf.
DS.
Fd medlem
Inte tillämpbar

I ditt fall:
allt som styrker dina köp även om du saknar formellt kvitto, excel-sammanställningar offerter, fakturor o kontoutdrag från ditt konto som påvisar köp m m

Mikael