Hej! Jag har aktiebolag.
Jag har under föregående år bokat upp beräknad särskild löneskatt enligt
7533 D (Särskild löneskatt) +6012 (ungefär 12 a 501)
2514 K (Beräknad särskild löneskatt) -6012
Nu ett år senare har slutliga skatten dragits, och på grund av olika avrundning så är faktiska särskilda löneskatten 6011 kr. (Det finns förstås även f-skatt, men vi borde kunna ignorera den delen för denna diskussion.)
Skatteverket har dragit 6011 kr från skattekontot 1630, så jag vill bokföra det såhär:
2514 D +6012 (så jag nollar bort den del jag beräknade för föregående år)
1630 K -6011 (som motsvarar faktiskt dragna pengar)
men var hamnar den överflödiga kronan lämpligen? Ska den minska detta årets 7533, det känns inte helt rätt. Någon annanstans?
Hej
3740 Kron- och öresutjämning.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hur är det med 8910 Skatt som belastar årets resultat?
"Används vid bokslut för beräknad skatt för det aktuella räkenskapsåret samt eventuell differens mellan skatt enligt slutskattebesked och beräknad skatt för tidigare räkenskapsår."
Fast 8910 från det året innehåller en korrekt bokföring av själva F-skattens belopp och ingen särskild löneskatt...
Hej
Inte dumt tänkt men jag betraktar inte särskild löneskatt som en "skatt" utan snarare som en "kostnad" och då öresutjämningar på t ex arbetsgivaravgifter bokförs på 3740 föreslår jag kontot även i detta fall.
8910 använder jag bara för skatt på resultat.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Det låter som ett rimligare förslag än mina två nämnda.
Deklarationsmodulen har bara lagt in skatt på resultat på 8910, så det kändes inte motiverat att lägga diff på särskild löneskatt där.
Tack @Roffakab !
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.