Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stöld från företagskortet

Blev bestulen på mitt företagskort och förövaren kom över en del pengar. Detta hände 2017 och jag bokförde stölden på konto 1689, då jag hoppades få pengarna tillbaka från banken.

Nu avslog banken min ansökan om att få pengarna från dem. Hur bokför jag detta så att det blir rätt? 
Använder kontantmetoden.

Ska tilläggas att det är polisanmält.
3 SVAR 3

Så vitt jag vet så är det en avdragsgill kostnad vad gäller skatter, dock ej momsmässigt. Hittade ett inlägg som sa att man bokför det på kto 6390, övriga riskkostnader. Så du får kreditera 1689 och debitera 6390 och se till att det kontot är avdragsgillt skattemässigt.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Stöld av kontanta medel och växlingskassa (normal storlek) är en avdragsgill kostnad då dessa har en direkt koppling till verksamheten och kommer från beskattad försäljning i verksamheten.

Är tveksam till att stöld från ett företagskort ryms inom denna regel då den inte har någon koppling till din verksamhet. I så fall bör du bokföra beloppet på ett konto för icke avdragsgilla kostnader.

Kolla gärna med skatteverket om du vill vara säker.

MVH
Rolf

Helt rätt att man skall se upp med stölder och dess avdragsrätt. Finns ett rättsfall där personal förskingrat och då fick man till slut avdrag för detta min inte förrän i kammarrätten. Märkligt resonemang av Skatteverket kan man tycka. Stölder och bedrägeri är iofs inte en del av rörelsen men bara möjliga genom att rörelsen finns. Kan man tycka är självklart faktiskt.