Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bilpet
MEDLEM

Strul med momsrapport

Jag har fått tre avvikande verifikationer i momsrapporten, alla tre avser samma sak. Det är fakturor från Adobe som är från Irland. Kostnaden är 589 kronor ex. moms. Framgår av faktura att det är omvänd skattskyldighet. Jag har lagt in enligt följande: 

 

1930 - Kredit 589 kr

5420 - Debet 589 kr

2645 - Debet 147,5

2614 - Kredit 147,5

 

Likförbannat får jag "Avvikande belopp" 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Mest troligt beror det på att du inte har någon momskod efter konto 5420. Kontrollera så konteringen har momskod 21 (25%) på raden med konto 5420. Se bild nedan.



Det är momskoderna som uppdaterar momsrapporten så den blir korrekt.

/Joachim

Okej. Jag har ändrat nu och tror det blev rätt. Stort tack, följdfråga; måste jag ha momskod på alla kostnadskonton när jag bokför eller är det i vissa fall? När jag har köpt förbrukningsinventarier har det sett ut såhär:

 

1930 kredit 546
5410 debet 436,8 (ingen momskod)
2641 debet 109,2 (momskod 48)

 

 

Hej

Det krävs inte momskod på kostnadskonton när "vanliga" inköp görs inom Sverige. Detta för att på de inköpen redovisas enbart momsen i momsredovisningen. 
På utlandsinköp så skall även inköpskostnaden med i momsredovisningen i ruta 20,21,22 och 50

Det finns som med allt vissa undantag även när det gäller svenska inköp där även inköpskontot kräver momskod men det gäller framförallt inköp av byggtjänster mellan byggföretag och handel med t ex skrot. Där det skall det redovisas omvänd skattskyldighet.

Bifogar en bild på en momsrapport och vilka rutor det gäller.

 

/Joachim



 

Jag älskar inte bokföring men du gör det enklare för mig, tack Joachim!!

Skönt att höra att det man bidrar med hjälper till att förtydliga det nödvändig men inte alltid så roliga. 

Tack för den fina återkopplingen och har du fler funderingar så är du alltid välkommen att återkomma.

Ha en fortsatt fin dag
/Joachim