Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunsod64
MEDLEM

Swedbank Företagskapital/kapitalförsäkring

Hej!

Sitter med det sista bokslutet för 20201231 och sliter mitt hår i denna fråga och hoppas att någon kan förklara för mig....

Aktiebolag som avsätter 10 000 kronor i månaden på en kapitalförsäkring till anställd (ägaren)

Bokfört enligt följande:

1355 Robur Sparfond Liv Kapitalförsäkring Debet 10 000:-

1930 Företagskonto -10 000:-

2230 Övriga avsättningar för pensioner Kredit 10 000:-

7421  Kapitalförsäkringslösning Anställd Debet 10 000:-

 

Är denna bokning korrekt och skall det räknas löneskatt på detta

 

Hälsningar Gunilla

 

1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Gunilla!

 

Jag tycker det ser korrekt ut enligt det jag kan läsa mig till. Vad det gäller löneskatt så går att läsa:

 

"Särskild löneskatt ska enligt punkt 16.17 beräknas på pensionsåtagandets redovisade värde (och inte verkligt värde) och med aktuell skattesats. Företaget ska även göra en avsättning om skyldigheten att betala särskild löneskatt inträder först i samband med att pensionen betalas ut. Avsättningen redovisas i posten Övriga avsättningar. Omfattar ett pensionsåtagande som täcks av exempelvis en kapitalförsäkring både pension och särskild löneskatt får dock summan enligt punkt 16.18 redovisas i posten Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser."

 

Det kan vara ganska snårigt och för att vara helt hundra kan det vara en god idé att dubbelkolla med en redovisningskonsult.

 

Mvh

Moa