Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

QualiByte
MEDLEM

Tillåten personalfest?

Vid den här tiden på året bjuder många företag sina anställda på julbord. Inte sällan ingår övernattning. Det är inte heller ovanligt att man får ta med sig sin respektive på dessa tillställningar. Vissa kostnader är avdragsgilla och andra är det inte. Det brukar gå under beteckningen personalfest, vilket Skatteverket rekommenderar att man inte har mer än två gånger om året.

Jag äger ett AB och är dess enda anställd. Har jag möjlighet att låta mitt företag betala följande upplägg för mig (anställd) och min sambo (suppleant i styrelsen):
1. Resa till annan ort.
2. Lunch.
3. Middag.
4. Övernattning.
5. Hemresa.
7 SVAR 7

Ja du har möjlighet att låta ditt företag betala det du räknar upp.
Du måste bara kontrollera hur ditt företag ska behandla betalningen så att 
det blir rätt bokfört avseende vad som är skattemässigt avdragsgillt, rätt hantering av eventuellt avdragsgill mervärdesskatt samt vad som kan anses vara föremål för förmånsbeskattning.
Klokast är att du söker på "personalfest" på skatteverkets hemsida och tar del av vad de skriver där.

Mikael 
QualiByte
MEDLEM

Följdfrågor:
1. Spelar det någon roll att "annan ort" är i ett annat land? Resan dit är dock bara 20 min med tåg.
2. Som jag förstår det, när jag läser Skatteverkets regler, så är övernattningen en avdragsgill kostnad. Men hur dyrt får hotellet vara för att det fortfarande ska vara avdragsgillt?

1 ja, regler för traktamenten t ex förutsätter minst 50 km från hemorten
2 Priset är av underordnad betydelse , det är styrkt kostnad som gäller.

Mikael
QualiByte
MEDLEM

Som jag förstår det får jag dra av moms för max 300 kr per person och måltid. I mitt fall blir det alltså momsavdrag med max 600 kr per person eftersom vi har två måltider. Resekostnaderna är avdragsgilla helt och hållet och även övernattningskostnaden. Och som jag har förstått det är inget av detta föremål för förmånsbeskattning. Har jag förstått det hela rätt då? Kommer förmodligen ta hjälp av en redovisningsekonom om jag inte får rätt på det. Det är ju i en annan valuta än SEK som jag normalt jobbar med. Ville bara kolla upp så att jag inte gör något jag inte får lov att göra.

Edit: Nej, jag kom på att eftersom momsen inte är svensk så får jag bokföra den som en kostnad och sedan ansöka om att få tillbaka den.

Ja du får dra av moms som du beskrivit om du har representerat i Sverige, om representations-måltiderna innehåller alkohol ska du vid momsberäkning göra en fördelning av underlaget för momsavdrag mellan mat och alkoholhaltiga drycker eftersom mom satserna är olika för dessa grupper, på skatteverkets hemsida finns en bra och enkel beräkningsmall som du når under sökordet "representation" .
Om du däremot representerat i t ex Danmark har du ingen svensk moms att dra av.

Reglerna kring julbord som du beskriver det är inte självklara för fåmansföretagare med sambo så ta ett kort samtal med skatteverket så vet du vad som gäller

Mikael

QualiByte
MEDLEM

Har nu pratat med Skatteverket som har godkänt upplägget. Reglerna är samma för fåmansbolag som för ett "vanligt" AB.

Bra med klara besked:) tack för informationen.

Mikael