Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Tjänst med hyrbil

Ojdå. Det går stick i stäv med vad man lärt sig och även med vad som står på Skatteverkets hemsida. Där tror jag nog att den som ringde hade helt fel. Reglerna för hyra (leasing) av det som momsmässigt räknas som personbil (luft mellan kupe och lastutrymma) är väldigt bestämda. Var tvungen att kolla lite och i momsbroschyren hitta men denna text: 
Du får dra av 50 procent av den ingående momsen om du hyr (leasar) en personbil. För att du ska få göra avdrag krävs att bilen används i mer än ringa omfattning (cirka 100 mil per år) i momspliktig verksamhet. I övrigt finns dock inget krav på hur mycket bilen måste användas i verksamheten. Även om du korttidshyr en bil på tjänsteresa får du dra av 50 procent av momsen.
Så jag skulle nog välja att inte gå på vad den uppringande sa, möjligen återkoppla och ifrågasätta. Och glöm inte att Skatteverket inte tar ansvar för eventuella felaktiga svar...
Lycka till och God Jul!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Re: Tjänst med hyrbil

Ok som jag har förstått det så gäller 50% momsavdrag förutom vissa fall

• Du får dock göra avdrag för hela momsen på leasingavgiften om bilen hyrs in för att användas för • persontransporter i taxirörelse • biluthyrning • transport av avlidna i begravningsverksamhet, eller • körkortsutbildning.
https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae66df/1394634712359/58002.pdf
skatteverkets broschyr om moms och bil för referens.

så jag undrar hur de tänkte då de sa att du kan dra av 100% av momsen.
Menade de att du utför biluthyrning i ditt fall?
Intressant att förstå avvikelser mot det normala.

då och då känns oklart, när övergår då och då till stadigvarande?
- en hyrbil för en snickare som hyr den i 2 dagar medan ordinarie leasingbil är på rep får dra 50% av momsen - bilen används även då för att generera inkomst. Även om detta är en tillfällig hyra - låt väl som ersättning för leasingbilen.

som AccountantfromHell_singland skrev så skulle jag nog dubbelkolla detta via mail så du får skriftligt eller gå på 50%.