Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tjänstepensionsförsäkring & Privatägd kapitalförsäkring

Hej!

Har försökt läsa mig till hur jag ska bokföra tjänstepensionsförsäkringen samt den privata kapitalförsäkringen. Men tycker det är lite komplicerat så jag blir inte helt klok på det. Bolaget är ett nystartat aktiebolag med en ägare. 

Fråga 1. Hur bokför jag nedanstående belopp på ett korrekt sätt?

Fråga 2. Verksamheten har tidigare bedrivits i en enskild firma och nu undrar vi om eller hur vi ska bokföra "värdet" på tjänstepensionsförsäkringen & kapitalförsäkringen. 

Skulle bli väldigt glad om ni kan ge oss lite förslag? 🙂

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,


1.Du kan läsa mer om hur du ska bokföra Tjänstepensionsförsäkring och Privatägd kapitalförsäkring i denna tråden 

2. Vid övergång till AB tas endast tillgångar och skulder med, resultatet tillhör firman. 
Kika gärna i guiden Ombilda Enskild Firma till AB där beskrivs utförligt vad du behöver göra/tänka på vid ombildning.

/Susan
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Bilden som du bifogat kunde jag inte se dessvärre så för att kunna ge dig  ett korrekt svar skulle jag behöva be dig att försöka bifoga den på nytt.

2. Det är enbart nyinsatta beloppet du skall ta upp i aktiebolaget. Det tidigare är saker som redan har betalts in som privat företagare för den enskilda firman.

Själva pensionsförsäkringen skall det beräknas och bokföras en löneskatt på 24,26 % av det inbetalda beloppet.

En kontering på ett inbetalt belopp på 1 000 kr ser då ut på detta sätt



Men gör så att du återkommer på nytt med en bild som jag kan se så kan jag ge dig en komplett kontering på hela underlaget.

/Joachim