Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 10:58 )
  • 5 Svar
  • 1 gilla
  • 1582 Visningar
I den här artikeln kommer du att få lära dig mer om hur du bokför aktiekapital samt egen insättning i ett aktiebolag. 
 
När ett aktiebolag startas avsätter aktiebolagets ägare aktiekapital till bolaget.  I utbyte mot aktiekapitalet får ägarna aktier i bolaget. Vill du lära dig mer om aktiekapital kan du läsa vår artikel Vad är startkapital?
 
Från och med januari 2020 är det lägsta tillåtna aktiekapitalet för privata aktiebolag 25 000 kronor. 
 

Bokföra insättning av aktiekapital

Konto

Debet

Kredit 

1930 Företagskonto/Affärskonto

25 000

 

2081 Aktiekapital

 

25 000

 

I ditt program kan du lägga in aktiekapitalet som en ingående balans eller som en insättning. 

 

Bokföra aktiekapital i Visma eEkonomi

Väljer du att registrera aktiekapitalet som en insättning lägger du in det under Kassa- och bankhändelser och Ny bankhändelse.


Tänk på att bokföra insättningen på det datum som bolaget registrerades enligt företagets registreringsbevis. Du hittar registreringsbeviset på Mina sidor hos verksamt.se.


Välj att Matcha bankhändelse och välj sedan Övrig insättning - Insättning av aktiekapital

Vill du ha ett underlag till bokföringen kan du använda ett likvidintyg eller ett bankintyg som styrker insättningen på kontot. 


Om du istället lägger in aktiekapitalet som en ingående balans går du in under Inställningar - Räkenskapsår och IB, klickar på ditt räkenskapsår och väljer Ingående balans. Har du satt in ett aktiekapital på 25 000 kr lägger du in 25 000 kr på 1930 - Företagskonto  (eller det kontot som pengarna sattes in på) och -25 000 på konto 2081 -  Aktiekapital

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.


kundhosvisma.png

Medverkande
Kommentarer
MaitMait
MEDLEM

Hej

 

Nystart företag behöver använda pengar från aktiekapitalkontot för att skaffa inventarie och betala några räkningar då kan man överföra pengar från aktiekapital kontot till likvidkontot dvs 2081 kredit och 1930 debet och sedan om 30 dagar kommer första inbetalningen in från kunden då sätter vi tillbaks pengar till aktiekapitalet. Är tankegången korrekt? 

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

När aktiekapitalet sätts in så blir bolagets första bokning debet 1930 och kredit 2081. Aktiekapitalet ska inte bokas om på något sätt utan ska ligga i kredit på 2081 hela tiden.

 

Pengarna som utgör aktiekapitalet får man använda i bolaget, det är kapital som ska jobba, så naturligtvis får du använda dessa pengar i bolagets löpande verksamhet.

 

//Carina

MaitMait
MEDLEM

Tack

jontebonte
NY MEDLEM

Hej, jag tänkte bokföra mitt aktiekaptal men jag satte in 30 000kr i banken och  aktiekaptalet är bara 25 000kr, hur bokför jag denna verifikation?

Det är min första verifikation i AB:t.

Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför det på följande sätt

1930 Debet 30 000
2081 Kredit 25 000
2893 kredit 5 000

/Joachim