Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Underlag till verifikationer

Hej!

Jag har eget företag, som jag precis tagit över fakturering och bokföring i efter mamma som hittills har hjälpt mig med den biten. Jag är rätt ny på området, men jag har läst lite guider och regler, och har ju såklart fortfarande hjälp av mamma.

I samband med detta bytte vi dock också från Administration till eEkonomi och från underlag och verifikationer på papper i pärmar till helt digital bokföring, så i och med detta får jag utforska lite på egen hand utan hjälp hemifrån! 🙂

Det är en sak jag inte riktigt får grepp om. Varje dag kollar jag ju av transaktioner på banken, lägger in dem som "Bank- och kassahändelser" och bokför dem på sina respektive konton. Men är jag tvungen att också bifoga bilder av transaktionerna från bankens hemsida för varje verifikation? Och måste jag till exempel när jag gör momsredovisning bifoga kvittensen för denna i dess verifikation osv?

Kort sagt undrar jag vad för "dokument" jag är tvungen att bifoga i olika typer av verifikationer, generellt sett givetvis men kanske de vanligaste "sorterna"? 🙂

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Daniel Kvist
Ess Vägsystem AB

3 SVAR 3
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej Daniel! Vilken bank har ni? Det finns något som heter bankkoppling, då läsese kontoutdraget in med jämnna intervaller i eEkonomi (lättvindigt). Har ni leverantörsreskontran och kundreskontran så matchas ju bankhändelserna mot dessa fakturor vid in- och utbetalningar så att säga. När du matchar olika bankhändelser så har man ju så klart olika underlag. Andra betalningar ska förmodligen matchas mot kvitt som ligger fotade i okopplade bildunderlag. Om det är någon anna speciell händelse så har man säkert ett underlag att scanna in. Är et bankkostnad, kredit ränta osv så hade jag bara matchat genom att bokföra upp posterna. Vi betalning till Skatteveket så väljer du Skattekontot i stället för Kassa Bank (eller hur det nu står exakt) och laddar upp den ned sparade filen från Skatteverket, här behövs inget inscannat underlag osv. Hoppas att det var lite vägledning..... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för utförligt svar, det var till stor hjälp!
Jag börjar få ordning på saker och ting nu, efter att ha jobbat med alltihop ett par veckor känns det rätt så logiskt vad jag ska koppla som ex. bildunderlag osv!

Vi har Länsförsäkringar, så bankkopplingen är bara "halvautomatisk" för vår del. Och då jag inte har särskilt många betalningar varken in eller ut så gör jag dem manuellt 🙂

Med vänlig hälsning
Daniel
Roffakab
CHAMPION

Hej

Bifogar en länk som jag tycker ger många svar på arkiveringsfrågor.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut

MVH
Rolf