Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ingrid Lund
NY MEDLEM

Upplupen kostnad (4435) år 2021 vändas tillbaka år 2022, avvikelse i momsrapport ruta 50

Vid bokslut tar vi upp upplupen kostnad som skall vändas tillbaka året efter. I detta fall är det ett inköp från Kina konto 4435 med ingående och utgående moms (2618, 2638) enl Tullimport.

Upplupen kostnad (4435) år 2021 vänder jag  tillbaka år 2022. När vi har vänt tillbaka den upplupna kostnaden genereras en avvikelse i momsrapport ruta 50 är -35 079,85 , se bild nedan

IngridLund_0-1651824713680.png

Hur gör jag lättast för att rapportera en korrekt momsrapport till SKV?

Mitt förslag är att ändra belopp 147.420 till rätt belopp 112.341,25 manuellt på rapporten, se nedan

IngridLund_1-1651825260991.png

samt även ändra på bokföringsordern till:

Konto     Belopp

2618     112.341,25

2638     -112.341,25

Finns det något bättre sätt?

Med vänlig hälsning

Ingrid Lund

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag skulle tro att du får en avvikelse för att du har kvar momskoden på de konton du använder i denna spegelvända verifikationen. I och med att det är en upplupen kostnad så skall man inte redovisa något i momsrapporten förrän man faktiskt fått sin faktura eller betalt angående detta. En upplupen kostnad är en kostnad som tillhör ett räkenskapsår, men som man inte fått något underlag eller betalt. Detta gör att man enligt momslagen inte kan redovisa någon moms, varken fiktiv eller vanlig förrän man fått underlaget, vilket man inte får förrän nästa räkenskapsår. Så i bokslutet så bör den redovisas utan fiktiv moms eller momskod, samt även den spegelvända i året efter. Sedan när man får själva underlaget och faktiska importunderlaget så redovisar man detta som vanligt vid en import. 

Så mitt råd är att du korrigerar bokslutsverifikationen samt den spegelvända så att ingen innehåller momskoder eller momskonton utan enbart den beräknade kostnaden. Mer om upplupna kostnader kan du läsa om här. 

Ett exempel på hur man kan bokföra detta kommer nedan:

2021

2990 med beloppet i kredit

4XXX med beloppet i debet ( konto utan momskod )

2022

2990 med beloppet i debet

4XXX med beloppet i kredit ( konto utan momskod )

Sedan hanterar du inköpet och bokföringen av importen som vanligt i 2022 när du har rätt underlag för importen. 

Ha det fint!

Josefine