Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Upplupna kostnader, hur nolla?

Jag har i min bokföring (AB) en upplupen kostnad på konto 2990 som avser redovisningstjänster som kvarstår sedan flera år tillbaka (samma summa). Tidigare bokslut har gjorts av redovisningsbyrå. Min fråga är om inte denna summa på 2990 ska bokas bort varje år mot 6530? Nu i år ska jag göra bokslutet på egen hand och har inte denna kostnad, blir det då inte fel att denna kostnad belastar årets balans?
6 SVAR 6
Highlighted
UTFORSKARE

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Boka bort 2990 mot 6530 som du själv föreslår.
Mvh Lena
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Tack för svar. Däremot har jag inte den summan på 6530 i år och föregående år är låst. Hur gör jag då?
Highlighted
UTFORSKARE

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Du får ta ändringen på det datum du har möjlighet att ändra från. Det är OK.
Mvh Lena
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Tack, men om jag inte har motsvarande summa på 6530, hur blir det då? 
UTFORSKARE

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Summan blir en negativ kostnad, Summan hamnar ju i kredit. Det blir så där, när justeringar kommer sent.

Egentligen var detta en uppbokning som gjordes för att på in en kostnad på rätt år. Redovisningsfakturan beräknades att komma in först räkenskapsåret efter det år kostnaden uppstod, såsom bokslutsarbete för att ta ett exempel.

Tanken var då att år 1 uppbokades en kostnad 6530/2990. År 2 kom räkningen och skulle ha bokats 2990/2440. Förmodligen bokades fakturan upp så här istället: 6530/2440 då den kom in. Det ändrades inte sedan, så det låg således kvar en summa och skvalpade på 2990.

Mvh Lena
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Upplupna kostnader, hur nolla?

Tack, för det utförliga svaret :).