Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Marcus9
MEDLEM

Utdelning första året

Jag startade mitt AB i december 2016 för att kunna utnyttja förenklingsregeln (äga alla aktier 1/1) och kunna ta ut utdelning (20%) upp till schablonbeloppet för 2017.
Har alltså förlängt räkenskapsår 2016-12 ->2017-12.

Mitt fall är att jag har ett fast jobb där jag tjänar bra och tid att driva mitt AB vid sidan av. Jag vill ta ut alla pengar från AB i form av utdelning med andra ord, ingen vanlig lön.

Men ju mer jag läser om hur detta ska gå till blir jag mer och mer osäker., man måste ha gjort bokslut och haft bolagsstäman va?
Jag vill ju ta ut utdelningen 2017 för att 2018 deklarera den i min privata deklaration. Men är detta möjligt? Säg att jag har 150'000 jag vill göra utdelning med 2017-dec, då vill jag ju få ut dem under 2017. Hur gör jag?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning kan ske först efter att B/R och R/R är fastställda.. sedan krävs bolagsstämma som beslutar detta, Även extra bolagsstämma kan besluta om utdelning.

Men som sagt endast fritt eget kapital får utdelas efter att B/R och R/R är fastställda.
Utdelning för beskattningsåret 2017 kan därmed utdelas först efter räkenskapsåret är slut och resultat och balans är fastställt.

Just gällande skatt och schablon så är det tyvärr lite skakigt nu pga, regeringens är inne på att ändra regler så att det blir 25% skatt och även sänka schablonbeloppet.

Ett tips är att gå in på länken nedan och prenumerera på deras nyhetsbrev, så slipper man få alla amatörspekulation och få bra och konkret information.

http://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/nya-312-regler-har-ar-forslagen 
Marcus9
MEDLEM

Tack för svar.
Det var som jag anade då.. Vad är egentligen hetsen med att starta AB innan nyår då?

Det går inte att fastställa BR & RR innan nyår då? Jag är ju själv i mitt AB och kan ju ha bolagsstämma när som helst i stort sett.

Just med anledning av att det ska sänkas rätt rejält vill man ju ta ut så mycket utdelning till låg beskattning som det går.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anledningen till start innan nyår är för att man måste äga aktierna vid årets ingång för att tillgodoräkna sig schablon utdelningen,
Hade du tex, registrerat bolaget/skaffat aktierna under 2017 så hade du inte kunnat använda schablon under 2018 utan då hade du fått löneunderlaget och så som jag förstod det i ditt fall så tar du inte ut någon utdelning alls ur ditt bolag... samt att reglerna för utdelning baserat på löneunderlaget kommer att vara riktigt risigt om det blir så som det talats om.

Samtidigt så har du fördelen om du inte tar ut lön ur bolaget är att du har möjlighet att spara pengar i bolaget och ta rejäla utdelningar i framtiden, man får ju dela ut mer än schablon beloppet men då beskattas det som inkomstslaget tjänst, vilket också är relativt gynnsamt (är inte helt säker men jag tror inte du betalat sociala avg. på det)

Sen har du ju möjligheten att jobba in kapital i bolaget och ha som en framtidsinvestering , när du nått önskat kapital så kan du likvidera bolaget och få ut pengar och beskattas även då i inkomstlaget kapital, sen kan man även försätta bolaget i träda.

Ett alternativ är att korta räkenskapsåret till bokslut tex 171130, då hinner du ha stämma i december och dela ut då och ta ut under december, men då måste du fila på skälet för att ändra från kalanderår till brutet år. Kolla med skatteverket om det håller. Har du revisor i bolaget så kolla där.

MIkael Pettersson

"Hetsen" med att äga före 31/12 handlar ju om att inte behöva vänta ett helt år extra på första ujtdelningen så som du själv tänkt från början, speciellt inför höjningen av kapitalbeskattningen från 2018, men å andra sidan får du ju fortfarande behålla 75 % av utdelninen efter skatt mot 80 % tidigare så i ditt fall handlar det om ca 7 500 kr mer i skatt så det kan man ju alltid reflektera över vad man hetsar för.

Micke
Marcus9
MEDLEM

Tack för alla svar!
Om vi då är i min situation, jag har ett resultat på ca 150'000 i AB. Jag tjänar betydligt mer än 36'000/mån på en fast anställning vid sidan av (höginkomstagare).
Min sambo däremot tjänar ca 250'000 och skulle alltså kunna ta ut lönen (hon jobbar också både fast vi sidan av samt i AB).
Eller ska jag spara pengarna och ta ut dem i framtiden? Vilket blir mest fördelaktigt så att säga.
Min sambo får ju pensionsgrundande inkomst om hon tar ut lön vilket är en fördel, samt att vi får pengarna iår, vilket inte är ett måste men ett plus såklart.

Eftersom du/ni gör intryck av att inte behöva pengarna kan ett alternativ vara att låta resultatet vara kvar i bolaget. Där får du via din K 10 blankett ff lite ränta på pengarna (kallad uppräknad sparad utdelning).
Mikael Pettersson