Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Utdelning i större företag

Hej

 

jag förstår hur utdelning fungerar i mindre AB mer eller mindre. Man tar ut utdelning från vinst efter årsstämman varje år och betalar ca 20% skatt

 

men om jag köper aktier på Avanza. Blir det utdelning där också om jag väljer AB som går med vinst varje år?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Utdelning från marknadsnoterade aktier hanteras inte på samma sätt som utdelning av aktier där man har ägarintresse och är näringsbetingade. De aktier du har hos Avanza är kapitalplaceringar och skall därför hanteras som en finansiell intäkt och beskattas inte på samma sätt som en utdelning från ett företag som är näringsbetingat. Den utdelning man får insatt på sitt aktiekonto bokförs normalt sätt mot ett 8XXX konto, tex 8210 Utdelningar på andelar i andra företag. Här får man vara uppmärksam på att det kan tillkomma viss källskatt om de är utländska aktier m.m. Det blir också skillnad om det är en kapitalförsäkring som du har. 

 

Viktigt att tänka på också är att utdelningen är företagets och inte privatpersonens, så den skall hanteras och deklareras i företagets deklaration och bokföring. Här i denna tråden så kan du läsa lite om hur utdelning bokförs när det gäller utländska aktier, men principen är densamma för andra aktier när själva utdelningen bokförs. Om det blir utdelningar eller inte är svårt att svara på, där får du kontakta Avanza för mer information hur det fungerar. Det beror nog på vad för sorts aktier man köper, om det blir utdelningar från företaget eller om man har bara ett aktieinnehav som värdet växer eller sjunker på. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Utdelning från noterade aktier är i aktiebolag skattepliktiga och skattas med aktuell vinstskatt i bolaget. Den stora skillnaden mellan innehaven blir dock vid försäljning. Vinst och/eller förlust på onoterade andelar är ju skattefri resp. ej avdragsgill. Vinst på noterade andelar skattas även det med aktuell bolagsskatt medans en förlust endast får kvittas mot vinster på noterade andelar.

Så köper du andelar i noterade bolag för låt säga 100 000 kr, säljer dom sedan för 50 000 kr, så påverkar den förlusten inte övrigt resultat. Den hamnar i en sk "aktiefålla" som följer med bolaget tills den dag man gör vinst på noterade andelar, då får man kvitta mot den gamla förlusten. Så det gäller att hålla koll på dom förlusterna något som man oftast för göra själv. Det är inget som Skatteverket har koll på.. Lycka till!