Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utlägg åt AB - eEkonomi

Jag har ett kvitto från en tankning som är betalat med firmans kort. Det är dock ett utlägg åt vårt aktiebolag dit kostnaden egentligen skulle gått. Hur bokförs detta korrekt? Både i enskilda firman och AB:et.
3 SVAR 3
Jonima
MEDLEM

Fakturera AB från enskilda firman
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Elisa,


När jag letar runt efter svar på din fråga hittar jag mest information om hur man bokför privata utlägg åt företaget men inget direkt om hur man bokför utlägg gjorda från ett bolag till ett annat.


Jag tänker att du antingen kan bokföra det i din firma när utbetalningen sker genom att kreditera ditt likvidkonto som användes vid betalning och debitera ett konto i klassen 28xx, där 2893 vanligtvis används när man gör privata utlägg eller att du bokför det mot ett tillgångskonto som t.ex. 1680. Jag kan faktiskt inte hitta så mycket information där så du får gärna dubbelkolla med antingen någon redovisningskunnig eller om någon annan i forumet vet hur det bokförs korrekt. När du sedan får inbetalningen från ditt AB tänker jag att verifikationen bokförs spegelvänt.


I ditt AB kan du i så fall bokföra det genom att debitera kostnadskonto för drivmedel i kontoklass 56 och kreditera konto i klassen 28xx, där 2893 används vid privata utlägg. När utbetalning sedan sker till din firma kan du debitera 2893 och kreditera likvidkonto som används vid betalning, vanligtvis något konto i klass 19xx.


Alternativt att du gör som Jonima att du skapar en faktura på det från din enskilda firma till ditt AB. 


Om du hittade lite mer information på det eller om du redan har löst det får du gärna återkoppla i tråden och dela med dig om hur du gjorde. Om det är några ytterligare funderingar får du gärna också återkoppla i tråden.


Ha en fin dag!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för råd!!