Har en faktura från LinkedIn som jag ger mig lite huvudbry. Jag ser att frågan om utländsk moms varit uppe ett antal gånger tidigare i forumet men jag kunde inte hittat riktigt min variant på fråga så jag provar nu.
🙂Frågan kan nog generellt sägas gälla även andra molntjänster så som till exempel Microsoft Office 365, där försäljningslandet är inom EU.
BakgrundVi har en faktura (egentligen ett kvitto på kortköp) från LinkedIn Irland, komplett med Irländsk momsnummer. Summan som är betald är 4050 kr.
Delsumma: 3240,00 SEK
Moms: 25% 810,00 SEK
Faktura: 4050,00 SEK
På fakturamottagare finns företagsnamnet med och i särskilt fält för VAT-nr så finns köparens momsnummer med. Med andra ord, säljaren (LinkedIn) har information som tyder på att köparen är en beskattningsbar person.
ProblemEnligt huvudregeln vid försäljning av tjänst till beskattningsbar person i annat EU-land skall säljaren inte lägga på moms. (Min tolkning.) Ändå har LinkedIn uppenbarligen gjort just detta.
Hur bör detta dels konteras och dels momsredovisas?
Mitt förslag
Min personliga gissning är att jag - baserat på huvudregeln - helt enkelt får ta upp hela beloppet, inklusive den angivna "momsen" som en utgift och beräkna moms på det beloppet. Exempel:
1930 K 4050,00
5990 D 4050,00
2614 K 1012,50
2645 D 2012,50
Stämmer detta? Eller skall det vara en annan hantering eftersom momsen (felaktigt?) redan är angiven?FöljdfrågaFör en del tjänster på nätet finns det inte möjlighet att få in löparens företagsnamn och/eller momsnummer. Enligt huvudregeln så skall det innebära en annan momshantering eftersom säljaren då inte rimligen kan anta att köparen agerar i egenskap av beskattningsbar person". (återigen min tolkning). Detta händer till exempel när anställda prenumererar på tjänster som företaget använder men där betalningen och fakturamottagare är kopplat till dem som privatperson.
Säg att ovanstående fakturaexempel från Linkedin INTE skulle ha köparens företagsnamn och momsnummer. Hur skulle eventuellt kontering då se ut?