Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uttag av förbrukningsinventerier vid avslut av enskild firma

Hej

 

Avslutar min enskilda firma.Har jag förstått det rätt att jag behöver momsa för marknadsvärdet även på direktavskrivna förbrukningsinventarier av mindre värde?

 

1) Finns några riktlinjer för vilka summor skv är intresserade av att man tar upp. Menar jag kan ju hitta småprylar som en säkert kunde få några kronor för vid försäljning men som inte känns så väsentliga i det stora hela. Ex en dokumentförstörare man kanske kan få max en 50-lapp för men som kanske lika gärna kan åka till tippen eller skänkas. Vissa saker kanske kan säljas men först efter större ansträngningar med att hitta "rätt" köpare. Hur ska man resonera?

 

2) Kan ni hjälpa mig med hur konteringen för uttaget ska se ut? Jag har inga inventarier som ökat i värde och jag har inga avskrivningar eller andra "konstigheter". 

 

Är det så att jag kan kreditera samma konto jag debiterade vid inköpet, dvs förbrukningsinventarier? Att tänket blir att jag "vänder på bokföringen"?


Ex: Dator, uppskattat värde 5000kr

2013: D 5000

2611: K 1000

5400: K 4000

 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Marie, 

1. Jag kan tyvärr inte hitta någon information om detta som gör att jag kan ge dig ett direkt svar, men jag förstår ju din tanke. Jag tycker att det kan vara bra att ställa frågan till Skatteverket direkt, så får du ett ordentligt svar. 

2. På verksamt.se så hittade jag artikeln Avsluta enskild näringsverksamhet som beskriver hur det egna uttaget ska hanteras och beskattas i din enskilda firma. Jag tolkar det som att du ska ta över dina verksamhetstillgångar privat istället för att sälja dem? Om så är fallet har vi också vårt foruminlägg Bokföra eget uttag av varor i enskild firma och handelsbolag som ger dig konteringsförslag till din bokföring. Jag tror och hoppas det kommer hjälpa dig på vägen! 🙂 

God fortsättning! 
/My